Тестването на учениците ще продължи докато се осигури безопасна среда за учениците в училище. Министерство на здравеопазването имат известни притеснения - това е тяхно решение, уважавам го, те се грижат за безопасността на децата, така че ще го приема. От тук нататък тези въпроси трябва да бъдат към тях. Това каза министърът на образованието и науката проф. Николай Денков,
Проф. Денков коментира и въпроса дали матурите трябва да останат за все повече специалности, а само регулираните да са с приемен изпит. "Напълно съм съгласен с тази посока. Тя се основава на принципа, че е широко отворено влизането във висшите училища, но след това студентите трябва да се отсеят. Това и в момента се случва. Около 50% от приетите в първи курс успяват да се дипломират. Тази система работи, тя се използва по света. Широк достъп на входа и след това пресяване в хода на следването. Когато става дума за лекари, художници, артисти - трябва да има изпити, защото се изискват специфични умения", каза още проф. Денков.
Той уточни, че право на учениците е да решат дали да учат висше образование, като отчете, че едни 30-40% се смята, че трябва да завършват висше образование. "Колкото до избора за учене в България, има само един начин - повишаване на качеството. Тези предложения, които правим за промени в оценките на преподавателите във висшите училища, борбата с плагиатството, преструктурирането. Всичките са свързани с повишаване на качеството", заяви още Денков.
Думите на министъра бяха във връзка с изявлението на ректора на Софийския университет проф. Анастас Герджиков пред журналисти, че университетските изпити трябва да се запазят само в регулираните специалности - право, медицина, архитектура и т.н. "От 20 години повтаряме, че ако направим добри зрелостни изпити, държавните зрелостни изпити трябва да са входът за висшето училище. Това е полезно не само за средното образование, а и за висшите училища. Тогава още по-ясно ще се види нивото в съответните висши училища".
"От много години големият процент от завършващите училищното образование се насочват към българските висши училища. Българските висши училища предлагат качествено образование. Каква е връзката между двете? Ние създадохме една много тясна връзка преди 20 години, това са държавните зрелостни изпити. Те направиха възможно това във всички български висши училища да виждаме нивото на кандидат-студентите, още преди да са кандидатствали в университетите", коментира проф. Герджиков