Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Д-р Николай Брънзалов: Не адмирирам по никакъв начин допълнителни заплащания чрез подобни фирми

Дъщерята на онкоболен сигнализира за платени услуги към личния лекар

Пациенти, лекарският съюз и медицински адвокат коментират в епизод от подкаста "В центъра на системата" за морала и доверието между пациент и лекар

| обновено на 07.06.22 в 11:46
5
Снимка: БГНЕС

Кога се къса връзката между лекаря и пациента? Как се губи спечеленото доверие? Защо се налага общопрактикуващи лекари да предлагат договори с платени услуги на пациентите си, за да си запишат час за посещение? И не е ли това установено от десетилетия право на здравноосигурените у нас?

Това е една малка история от трудното ежедневие на 80 - годишен онкоболен пациент, чиято дъщеря се опитва да разреши в името и на баща си, и за разкриването на подобни практики, на които трябва да се даде ясен и конкретен отговор - има ли законово нарушение или не?

Затова в този епизод на подкаста  „В центъра на системата“ даваме думата на пациентската организация "Заедно с теб", която подаде сигнала. В него ще чуете разтърсващата история на дъщерята на болния, ще чуете и как изглежда казусът от правна гледна точка, а също позицията на Българския лекарски съюз.

Чуйте епизода в Spotify:

Или в Soundcloud:

От разговора ще научите:

🔴 Кое налага личните лекари да предлагат на пациентите си да подписват договори за платени допълнителни услуги

🔴 Ако пациент не подпише подобен договор, дали се лишава от законовите си здравни услуги, които му се полагат като здравноосигурен или това е договор пожелание, за допълнителни услуги

🔴 Ако пациент не се съгласи на подобен тип допълнителна услуга при общопрактикуващия си лекар, какво следва за него 

🔴 Какво е становището по казуса на БЛС

🔴 Този договор закононарушение ли е

🔴 Има ли информация и за други подобни практики в ДКЦ-та и болнични заведения или медицински центрове

🔴 Към кого трябва да се обърнат здравноосигурените в подобни случаи


Гости в епизода са:

🔴 Д-р Николай Брънзалов - заместник - председател на Българския лекарски съюз

🔴 Пенка Георгиева - председател на пациентски организации "Заедно с теб"

🔴 Калина Михайлова - адвокат по медицинско право

🔴 Мария Димова, дъщеря на онкоболен пациент

Пенка Георгиева, Мария Димова, Калина Михайлова и д-р Николай Брънзалов (от ляво н дясно)

"Баща ми, който има решение на ТЕЛК за 95% инвалидност, без придружител, онкоболен, получи при едно от регулярните си посещения при общопрактикуващия лекар покана да подпише договор, според който трябва да заплаща по близо 8 лв. за записване на час, за напомняне за преглед, за получаване на СМС или имейл за различни други административни-информационни услуги...

Договорът е между пациента и лекаря, като баща ми се явява и пациент и клиент едновременно. Тоест този договор пряко го обвързва с неговия статус на пациент на съответния личен лекар. Досега записвахме часове на баща ми безплатно през платформата Супердок, но от 1 април лекарят си закри профила там.

Сега, ако искаме да си запишем час, това може да стане само, ако подпише баща ми договора с фирмата посредник.

Баща ми отказа да подпише. В тази финасова услуга влиза и да бъдат правени проверки на здравното състояние на негови роднини и членове на семейстото - това е силно притеснително и неясно защо се предлага изобщо?

И аз, въпреки че и до момента лекарят не ни е отказал да отпусне рецептите и направления на баща ми, питам - това, че баща ми може да си намери нов личен лекар, решение ли е за потенциалната "бомба", която очаква други пациенти...?", разказа пред БНР Мария Димова, дъщеря на 80 годишния пациент.

Мария Димова

"Много е деликатна работата на тази фирма, защото се оказва, че тя може да има достъп до чувствителни данни на близки на пациента, който подпише договора.

Другото което е важно и заради което ние, като пациентски организации "Заедно с теб", подадохме сигнала на Мария до медиите е, че не става ясно оттук насетне как ще си запазват те час при този лекар? Лекарят ще започне да издевателства над пациента, ще започне да му отказва направления, тези, които са подписали договора, ще бъдат привилегировани...

Те имат права като здравноосигурени и дори този договор да е само пожелателен, да е само допълнителна услуга, той се явява задължителен в конкретния случай. А сигурно има и други потърпевши. При нас постъпват и други подобни сигнали за фирми, в които немедицински лица обясняват на пациента как се приема антибиотик, например. Достъпът на такива фирми до здравни данни и това те да дават здравни съвети не знам какви граници вече се прекрачва...

Този сигнал е вече от няколко седмици и няма никаква реакция от Министерство на здравеопазването.

Аз имам още един подобен сигнал за нов случай, за фирма на човек, приближен до властта, но още не мога да го съобщя официално...", коментира темата Пенка Георгиева, председател на пациентски организации "Заедно с теб".

 Наредбата за достъпа за пациента са описани по всички специалности пакетът от дейности, по които НЗОК ги заплаща за пациента. В пакета дейности на общопрактикуващия лекар им 180 дейности, които влизат в цената на въпросната капитация...От тук нататък всички допълнителни договори, които се разписват, при условие, че пациентът е здравноосигурен, важи само този договор - формуляр на НЗОК - между пациента и лекаря - за постоянен, първоначален или временен избор на общопрактикуващ лекар", заяви д-р Николай Брънзалов.

"Така че аз, в качеството си на заместник-председател на БЛС, мога да кажа на пациентите, които са подписали именно такъв формуляр на НЗОК с някой от трите му варианта с общопрактикуващ лекар, от там насетне този лекар трябва да осъществява върху вас всички медицински дейности, описани в НРД по определения ред.

Общопрактикуващият лекар по никакъв начин не може да отпише пациент от листата си. Освен ако, той не го е пожелал...което пък е друга дълга тема.

А по конкретния казус пациентът правилно е отказал да подпише договора с фирмата. Аз самият, като лекар много пъти съм се опитвал да подобря, но за моя сметка, услугата, която получава пациента при мен, защото в България ходенето на лекар е какафония...

Който когато реши, тръгва и лекарят трябва него да го чака...Да бъде слушалката му на вратата на кабинета...Трябва да се сложи според за мен ред при посещението на лекар! Лекарите не могат да бъдат 24/7 на разположение на пациента... ", категоричен е още д-р Николай Брънзалов, заместник - председател на БЛС.

 "Като юрист в сферата на медицината, се запознах с въпросния договор и фирма. Това, което ми прави впечатление е, че лекарят е дал копи-пейст договор на пациента, като този между лекаря и фирмата. Което говори за няколко сериозни и задълбочени проблеми в здравеопазването.

Това е на първо място недофинансирането на системата, включително и при личните лекари, които искат от една страна да подобрят услугата за записване и администриране на своите пациенти, но вероятно чисто финансово това им носи затруднения", коментира казуса адвокатът по медицинско право Калина Михайлова. И добави:

"За съжаление, в случая докторът не е подходил по най-добрия начин, по който би могъл, за да получи ДМП за допълнителните услуги, които не са медицински, но не се и предоставят по НРД.

Ясно и категорично е обаче, че този договор няма задължителен за пациента характер, той е една допълнителна възможност. Това са фактите.

Организацията е от частно-правен характер, ръководното й тяло е медицински персонал, свързана е и с други фирми, които работят в сферата на здравеопазването, тоест това са фирми с наложено име.

Със сигурност, обаче размяната на едни такива договори създава напрежение и разрушава доверието между лекар и пациент", смята още Калина Михайлова.

От сайта на въпросната организация става ясно, че от 01.04.2022 г. тя прекратява сключените до момента договори за административно обслужване на пациенти във филиалите си в гр. София.

Всички епизоди на подкаста ще намерите в:


В Apple Podcasts през iTunes

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна