Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Срив на потребителските нагласи в Германия до рекордно дъно заради инфлацията и енергийната криза

Германските потребителски нагласи за октомври продължават да се сриват до ново рекордно дъно за четвърти пореден месец, тъй като високата инфлация и силно растящите енергийни сметки не показват признаци на отслабване.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 1-ви и 12-ти септември 2022 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за октомври 2022 г.) се понижи до -42,5 пункта от -36,8 пункта през септември и при осредните прогнози за по-сдържано влошаване към -39,0 пункта. Това е ново историческо дъно на индекса на потребителското доверие във водещата европейска икономика за четвърти пореден месец (най-ниско ниво от 1991 г. насам, от когато се провежда проучването) и вече значително под предишните рекордни дъна, достигнато през пролетта на 2020 г., когато коронавирусната пандемия беше в началото си и когато бяха въведени строги локдауни като мярка за ограничаване на заразата.

Основната причина за резкия спад в потребителските нагласи е намаляването на очакванията за доходите през настоящи месец (септември) до рекордно дъно, което води и до спад в склонността за покупки и до влошаване на икономическите очаквания.

"Настоящите много високи темпове на инфлация от почти 8% водят до големи реални загуби на доходи сред потребителите и по този начин до значително намалена покупателна способност“, коментира Ролф Бюркл, експерт в института GfK. и добавя:

"В момента много домакинства са принудени да харчат значително повече средства за енергия или да заделят пари за значително по-високи сметки за отопление. С оглед на това те трябва да своят други разходи, като например за нови покупки. Това кара потребителските настроения да се влошат до ново рекордно ниско ниво".

Тъй като в момента е невъзможно да се предвиди кога инфлацията отново ще се подобри значително, потребителските нагласи ще бъдат изправени пред трудни времена през следващите месеци. Свиващите се реални потребителски разходи пък ще изострят рецесионните тенденции в германската икономика.

Според GfK потребителското доверие ще може да се възстанови забележимо и устойчиво, само ако инфлацията спадне. От една страна, това изисква продължаване на рестриктивната парична политика на Европейската централна банка (политиката на вдигане на лихвите), което обаче крие и риск от изостряне на рецесионните тенденции. От друга страна, трябва да се намери решение на една от основните причини за високите цени, а именно войната в Украйна.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец септември), за да определи настроенията за следващия месец (за октомври).

Индексът, измерващ очакванията за доходите през текущия месец (през септември) се срина рязко до -67,7 пункта от -45,3 пункта през август, достигайки ново най-ниско ниво от началото на това проучване на GfK през 1991 г.

Спад за осми пореден месец бележи склонността към покупки, като съответният подиндекс на GfK се понижи през септември до -19,5 пункта от -15,7 пункта през август, като това е неговото най-ниско ниво от октомври 2008 г., когато беше в сила последната голяма световна финансова и икономическа криза. Склонността към покупка в момента е под натиск поради по-високите цени на енергията, които изискват значително повече разходи. Тези допълнителни финансови ресурси пък не са достъпни за домакинствата за осъществяване на други разходи, като например за т.нар. "големи покупки" (на скъпоструващи стоки).

След кратка пауза през предходния месец икономическите очаквания на германските потребители продължиха низходящия си тренд и през септември. Съответният подиндекс на института GfK се понижи през текущия месеци до -21,9 от -17,6 пункта през август, достигайки най-ниско ниво от май 2009 г., когато все още беше в сила световната финансово-икономическа криза.

Много потребители са все по-загрижени, че германската икономика може да изпадне в рецесия, което също отчасти се дължи на отслабването на потреблението. Както компаниите, така и частните домакинства са загрижени за развитието на цените на енергията, които напоследък отбелязаха солиден ръст. Някои компании, които разчитат на висока консумация на енергия, вече намалиха производството си. Застрашени са и по-нататъшни производствени ограничения от продължаващите затруднения в доставките поради прекъсване на веригите на доставки.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна