Европейският съюз споразумя за регламент, който определя национални цели за намаляване на общите емисии на въглероден диоксид (CO2) до края на десетилетието във всички сектори, включително селско стопанство, сгради и транспорт, съобщава Ройтерс.
Преговарящите от Европейския парламент и Европейския съвет, който представлява 27-те членки на ЕС, се споразумяха късно вечерта във вторник за сделка по законодателството, наречено Регламент за споделяне на усилията (ESR).
Регламентът определя национални цели за намаляване на емисиите от автомобилния транспорт, вътрешния морски транспорт, отоплението на сградите, селското стопанство, малките промишлени инсталации и управлението на отпадъците.
Тези сектори, които сега не са включени в системата за търговия с емисии на ЕС, генерират около 60% от емисиите на парникови газове в ЕС, посочва Ройтерс. Предвиденият закон трябва да ги намали с 40% спрямо нивата от 2005 г.
Законът е част от общия план на ЕС за намаляване на нетните емисии с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. и за постигане на климатична неутралност до 2050 г.
ESR има за цел да гарантира, че всички членове на ЕС допринасят за целта по справедлив начин. Така по-богатите страни като Дания, Финландия, Германия, Люксембург и Швеция трябва да направят съкращения на вредните емисии с 50%, докато за България целта е 10%, посочва Ройтерс.
Страните могат да търгуват ограничени количества квоти с други или "да банкират" някои квоти, ако техните емисии са били по-ниски през дадена година или "да заемат" от следващите години, ако техните емисии са били твърде високи.
Законът се нуждае от одобрение от Европейския парламент и Европейския съвет, преди да може да влезе в сила, въпреки че това обикновено е даденост, след като преговарящите постигнат споразумение, напомня агенцията.
Сделката е една от трите, които Европейският съюз се надява да сключи навреме за срещата на върха на ООН за климата, която започна в Египет в неделя.
Единният блок постигна сделка миналия месец относно закон, който ефективно забранява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. и този четвъртък има за цел да приключи преговорите по закон за разширяване на европейските "поглъщатели" на въглероден диоксид, като например горите.