Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спирането на вноса на руски дизел все още изглежда като един от големите проблеми за Европа

Снимка: БГНЕС

Европа продължава да разчита силно на Русия като източник на дизелово гориво с по-малко от десет седмици, докато санкциите на ЕС почти не блокират напълно търговията, което е ярко напомняне за работата, която все още трябва да се свърши, за да се намерят нови доставки.

Европейският съюз и Обединеното кралство са получили почти половината от вноса си по вода на дизелово гориво от Русия през първите 24 дни на този месец, показват данни на компанията Vortexa Ltd., предоставяща информация и анализи за глобалните потоци не нефтени, газови и продукти от рафинериите, цитирани от агенция Блумбърг. Нивото на зависимост се увеличи рязко от октомври, когато общият внос в региона скочи, за да се справи със стачките, които нокаутираха капацитета за рафиниране на петрол във Франция.

Като цяло танкерите са доставяли средно 1,34 милиона барела на ден дизелово гориво в периода между 1-ви и 24-ти ноември в ЕС и Обединеното кралство, според данни на Vortexa. Това е доста по-малко от октомври, но все още е по-високо от средното ниво на доствка за първите 10 месеца на годината.

От 5 февруари санкциите на ЕС почти ще прекратят вноса по море на дизел и на други рафинирани продукти от Русия. Страната все още е най-големият външен доставчик на блока, което означава, че купувачите са изправени пред остра криза, освен ако не могат да доставят повече барели от другаде, за да запълнят празнината.

ЕС и Обединеното кралство получиха около 600 000 барела на ден дизелово гориво в пратки от Русия в периода 1-24 ноември, което представялва 45% от общите доставки. През октомври те са взели 34% от Русия, а средното ниво за първите 10 месеца на годината е 51%.

Износът от пристанището на Балтийско море - Приморск се възстанови драстично миналия месец и се очаква да нарасне още повече следващия месец.

Значително количество от общия руски рафиниран продукт по море отива в района на Амстердам-Ротердам-Антверпен (региона ARA), центърът за търговия с петрол в Северозападна Европа, посочва Блумбърг.

Декември е последният месец, в който търговците на ICE Gasoil – основният фючърсен пазар на дизелово гориво в Европа – ще имат право да доставят физическо руско гориво в места за съхранение в региона ARA чрез тези договори.


Това потенциално създава стимул за всеки, който иска да продаде руски барели чрез тези фючърсни договори, да го направи. През януари продуктът с произход от Русия ще бъде забранен за доставка на ICE Gasoi, напомня Блумбърг.

Други вносители на доставки на дизел от Русия са Франция, Германия и Полша.

Докато Европа е подложена на натиск да намери алтернативни доставки, Русия също трябва да намери нови места за своя износ, след като през септевмри повече от половината руски доставки са отишли ​​в ЕС.

Турция също е значителен купувач, заедно с Мароко и Тунис.

Русия също така изнася големи количества други петролни продукти. Нафтата е петролен продукт, който може да се използва или за производство на бензин, или като суровина в нефтохимическата промишленост. Мазутът, по същество остатък от процеса на рафиниране, има множество потенциални приложения, включително за генериране на енергия и като гориво за кораби.

Общите доставки на петролни продукти от Русия този месец са на път да достигнат най-високото си ниво на база барели на ден от февруари, когато започна военната инвазия на Москва в Украйна.

Не цялото произведено в Русия гориво винаги се изнася от пристанищата на страната, като някои горива могат да бъдат транспортирани през други страни и поради това не са включени в тези  статистическите данни, посочва Блумбърг.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна