Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Петролни танкери задръстиха турските води след влизането в сила на ценовия таван за руския петрол

Танкери в Босфора, Истанбул
Снимка: Алами/Ройтерс

Има задръстване от петролни танкери в турски териториални води, след като Запада въведе ценова горна граница за руския петрол по море и след като властите в Анкара поискаха от застрахователите да обещаят, че всички плавателни съдове, плаващи през нейните проливи, са напълно застрахователно покрити, съобщава "Файненшъл таймс".

Съгласно санкциите на ЕС, които влязоха в сила в понеделник (5-и декември), танкерите, товарещи руски суров петрол, нямат достъп до западна морска застраховка, освен ако петролът, който те превозват, не се продава под ценовата граница на Г-7 и ЕС от 60 долара за барел. Ограничението беше въведено, за да продължат петролните доставки, като същевременно се намалява приходите на Москва от тази важна енергийна суровина.

Четирима ръководители на петролната индустрия казаха пред финансово издание, че Турция е поискала ново доказателство за застраховка в светлината на тавана на цените. Говорител на турското транспортно министерство не отговори веднага на искане за коментар от "Файненшъл таймс".

В същото време Русия обеща да продължи да изнася своя петрол, дори ако бъде откъсната от западните застрахователни пазари, но заяви, че няма да сключва сделки със страни, която спазват този ценови таван.

В понеделник около 19 танкера със суров петрол са чакали да прекосят турските води, според корабни брокери, търговци на петрол и служби за сателитно проследяване. Корабите са пуснали котва близо до Босфора и Дарданелите, двата протока, свързващи черноморските пристанища на Русия с международните пазари. Първият танкер пристигна на 29 ноември и чакаше шест дни, според корабен брокер, пожелал анонимност.

Танкерите, които чакат в и около турските води, са първият знак, че таванът на цените може да наруши световните петролни потоци извън руския износ.

Голяма част от петрола на корабите край Турция е с произход от Казахстан, според корабните брокери и TankerTrackers.com, сайтът, който наблюдават световните петролни доставки. Казахстанският петрол пристига на руските пристанища по тръбопровод и не е обект на западни санкции.

Анкара е поискала от всички танкери за суров петрол, преминаващи през турските проливи, да предоставят писма от своите доставчици за застраховки и обезщетения, известни като P&I Clubs, потвърждаващи, че застрахователното покритие ще остане в сила за покриване на инциденти като нефтени разливи и евентуално сблъсъци.

От Международната група P&I Clubs, която представлява 13 взаимни застрахователи, осигуряващи покритие на отговорността на около 90 процента от глобалното корабоплаване, заявиха в понеделник, че турското искане е надхвърлило с "много повече" общата информация, която обикновено се изисква при транспортирането с танкери.

Не е възможно доставчиците на застрахователни услуги от P&I Clubs да гарантират покритие дори в случай на нарушение на санкциите, посочиха от групата в изявление на един от нейните членове.

Ник Шоу, главен изпълнителен директор на групата, каза пред "Файненшъл таймс", че е в "продължаващи конструктивни дискусии със съответните власти, за да се опитаме да разрешим ситуацията".

Представител на американското финансово министерство каза, че САЩ са "наясно как новата политика на правителството на Турция може да усложни движението на кораби през турските проливи" и заедно с Обединеното кралство са "повдигнали тези опасения в неотдавнашни ангажименти с турски официални лица".

Междувременно "Файненшъл таймс" съобщи през уикенда, че Русия е сформирал така наречената "сенчеста флотилия" от повече от 100 танкера, чийто живот скоро привършва и трябва да бъдат дадени за скрап, за да се опита да заобиколи западните ограничения върху износа на петрол, които могат да плават или без застраховки, или със застраховки от доставчици извън западните държави.

Един участник в петролната индустрия, запознат със ситуацията, каза, че руските застрахователни компании са предоставили писма за потвърждение на турските власти, за да осигурят преминаването през турски води. Задържаните в турските проливи танкери са на спедитори със застраховка от западни доставчици, добави източникът на "Файненшъл таймс".

Танкери, превозващи рафинирани продукти като бензин и дизел вместо суров петрол, също са пропускани от турските власти, тъй като санкциите на ЕС за тези горива няма да влязат в сила до 5-и февруари 2023 г.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.