Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Продължаващо подобрение на потребителските нагласи в Германия в началото на годината

Потребителските нагласи в Германия за февруари продължават да се подобряват за четвърти пореден месец, което е сигнал за обещаващо начало на новата година, след срива на доверието в икономиката на страна през есента на изминалата година.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 6-и и 16-и януари 2023 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за февруари 2023 г.) се повиши до -33,9 пункта от -37,6 пункта през януари, но при очаквания за малко по-силно подобрение до ниво от -33,0 пункта. Това представлява частично възстановяване на потребителските нагласи в Германия за четвърти пореден месец, след като през миналия октомври индексът на института GfK се срина до историческо дъно от -42,8 пункта (най-ниско ниво от 1991 г. насам, от когато се провежда проучването и значително под предишните рекордни дъна, достигнати през пролетта на 2020 г., когато коронавирусната пандемия беше в началото си и когато бяха въведени строги локдауни като мярка за ограничаване на заразата).

Основна причина за подобряващите се нагласи сред германските потребители е по-малко рязкото нарастване на цените на енергията – отчасти поради мерките на федералното правителство за намаляване на енергийните разходи.

"С четвъртото поредно увеличение положителната тенденция в потребителските настроения се консолидира. Въпреки че нивото все още е много ниско, песимизмът напоследък намаля“, коментира Ролф Бюркл, експерт в института GfK, като той добави:

"Падащите енергийни цени, като например тези при бензина и нафтата, гарантират, че настроенията на потребителите са по-малко мрачни. Въпреки това 2023 г. ще остане трудна за вътрешната икономика. Личното потребление няма да може да допринесе положително за цялостното икономическо развитие през тази година. Това се сигнализира и от все още много ниското ниво на GfK индикатора".

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец януари), за да определи настроенията за следващия месец (за февруари).

Индексът, измерващ очакванията за доходите през текущия месец (през януари) се повиши рязко до -32,2 пункта от -43,4 пункта в края на 2022 г., нараствайки за четвърти пореден месец. Спрямо съответния период на предходната година обаче този подиндекс е все още доста под нивото от януари 2022 г. от +16,9 пункта.

В допълнение към по-умереното развитие на цените на енергията през последните седмици, пакетите от помощи на германското правителство за ограничаване на разходите за енергия също вероятно са подкрепили настроенията на потребителите относно техните доходи. През декември 2022 г. годишната инфлация в Германия спадна до 8,6% от 10% месец по-рано отчасти поради съответните мерки на правителствено ниво, като например усвояването на авансовото плащане за газ. Това означава, че потребителите приемат, че действителните загуби на доходи няма да бъдат толкова сериозни, колкото се опасяваха преди няколко седмици.

Склонността към покупки обаче продължава да се влошава, като съответният индикатор на GfK за януари спадна до -0,6 пункта от -10,3 пункта месец по-рано и далеч пот ниво от +22,8 пункта през януари 2022 г.

Понастоящем склонността към покупки не може да се възползва от забележимото възстановяване на потребителските настроенията по отношение на доходите. Несигурността поради множество кризи, като пандемията, войната в Украйна и инфлацията, остава много висока, отбелязва GfK. Значителна част от тази несигурност очевидно идва от факта, че много домакинства очакват значително по-високи сметки за отопление през следващите месеци, за които вече заделят средства, които средства към момента не са налични за други разходи, като например покупки.

Икономическите очаквания на германските потребители обаче продължават позитивния си тренд, нараствайки за трети пореден месец през януари до -0,6 от -10,3 пункта през декември 2022 г. Това означава, че икономическите настроения почти се върнаха към дългосрочната си средна стойност, която е около нивото от нула пункта. По-висока стойност на индекса на икономическите очаквания от сегашната е измерена последно през февруари 2022 г. - точно преди началото на руската военна инвазия в Украйна, когато съответният GfK индекс беше на ниво от 24,1 пункта.

Потребителите очевидно все повече придобиват впечатлението, че рецесията, която много експерти очакваха за германската икономика тази година, няма да бъде толкова сериозна, колкото те се опасяваха само преди няколко седмици, и дори може да бъде избегната напълно, посочва GfK.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!