Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Иван Шишков: Частта от АМ "Хемус" от София до Яна – по-малко асфалт, повече шлака

Министър Иван Шишков след огледа на път III-861 Югово –Лъки – област Смолян, 17 февруари 2023 г.
Снимка: БГНЕС

Съвместна проверка на МВР и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) на автомагистрала "Хемус" през месец декември е показала, че в участъка от София до Яна има вложен по-малко асфалт от необходимото и шлака в земната основа. Това каза служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по Нова телевизия, цитиран от пресцентъра на МРРБ.

При изискване за 28 см асфалт, взетите проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество. Министърът изнесе данни, че в тази част на магистралата строежът е започнал 2011 година, през 2013 година е пуснато движението, но разрешението за ползване е чак от 2016 година. "Тоест някой е чакал във времето кога и как да бъде въведен този участък в експлоатация", коментира Шишков. 

Той заяви, че съвместните проверки на МВР и МРРБ ще продължат, защото в голямата си част пътищата не са направени по начина, по който следва да бъдат направени спрямо проектите и предвижданията.

Очакват се резултатите от проверката на АМ "Марица", а в предстоящата седмица ще бъде инспектирана Северната скоростна тангента. Част от проблемите на магистрала "Марица" са заради това, че най-вероятно са спестени материали или са влагани неподходящи.

 "Отношението на държавата към строителния процес не е било това, което трябва и резултатите са налице", каза още министърът и посочи инспектирания от него път Югово - Лъки, който по думите му е пример за "строителна бутафория". Там скалната маса е иззета и така пътят има нужда от почистване на камъните. 

Освен некачествено извършения ремонт, проблемът там е, че основен ремонт е извършван с документи за текущ и така става невъзможно някой да поеме отговорността за качеството на свършената работа. За да бъдат избегнати такива проблеми в бъдеще, в новите търгове за пътно поддържане поръчките са разделени. 

Регионалният министър конкретизира и сроковете за бъдещото строителство на АМ "Хемус". На пети лот ще бъде премахнато незаконното строителство, извършено до този момент и ще бъдат одобрени проектите за лотове - пет и шест, за да може да започне строителството там. Одобрен е подробният устройствен план на 9-ти участък.


"Четвърти лот стои в капана на незаконното строителство, тъй като има голям обхват незаконно строителство, а  депутатите не пожелаха да намерят законов механизъм, в който да продължи строежът", коментира Шишков. Той заяви, че няма да бъде индексирано строителството на лотовете, за които има раздадени аванси. След като имат 35% аванс, трябва да продължат да строят. Казах на фирмите, че след като са получили 35% аванс, а в договорите им няма условия за индексиране, няма как да получат такива пари. Сега МРРБ, държавата и строителният бранш са в огромен капан и всички страдаме от този капан, посочи министърът. 

До няколко месеца ще бъдат пуснати и седем километра от скоростния път Ботевград - Мездра, което ще облекчи обхода на Новачене. Следващата седмица ще бъде издадено разрешение за укрепване на свлачището на АМ "Струма", така че поетапно да бъде пуснато движението и в двете платна, се посочва още в съобщението на МРРБ.


По публикацията работи: Мария Йорданова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна