Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Токсините от околната среда са сред причините за по-големия брой деца с аутизъм

Проф. Севджихан Еюбова: Има ръст на децата от аутистичния спектър

Водещ психолог по ранно детско развитие е гост в подкаста на БНР "В центъра на системата" в първия епизод, посветен на симптомите, признаците, поведението на децата с проблеми в развитието

2
Проф. д-р Севджихан Еюбова - професор по психология на развитието в детска и юношеска възраст
Снимка: Личен архив

Едно от 44 деца е с нарушение от аутистичния спектър, сочат най-новите изследвания. Това означава, че ако в една детска градина има около 150 деца, три или четири от тях са със нарушение от аутистичния спектър.

70 на сто от всички случаи на нарушения от аутистичния спектър са свързани с умствена изостаналост, едва 1-2% са гениалните деца, разказва водещ експерт по детско развитие в този епизод.

Защо за токсините и тежките метали от околната среда се счита, че са сред причините за ръста на децата от аутистичния спектър?

Колко широко е ветрилото на разстройствата от аутистичния спектър?

Запознато ли е обществото с проблемите и спецификите на хората с аутизъм?

Защо симптомите, признаците, поведението са различни при различните деца с аутизъм и защо е важно в коя част на спектъра се намира детето, за по-добра прогноза в комуникацията?

Какво ни показа случаят на Сашко от Перник?

Този епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата" е продължение на темите за психичното здраве.
Слушайте епизода тук: 
Гост в епизода е:

🌻Проф. д-р Севджихан Еюбова - професор по психология на развитието в детска и юношеска възраст


От разговора ще научите:

🌻Дали случаят със Сашко от Перник извади на показ проблемите на децата от аутистичния спекър

🌻Извади ли си поуки обществото за нуждите на децата от аутистичния спектър

🌻Готово ли е обществото ни да реагира в случай, свързан с дете от аутистичния спектър - в детската градина, в училище, на обществено място

🌻Какво означава нарушение от аутистичния спектър

🌻Кои са първите симптоми на аутизма и как разпознаваме аутизма

🌻Липсата на реч не е единственият критерий за дете от аутистичния спектър

🌻Защо определянето на социалните умения още в кърмаческа възраст е важен критерий
 
🌻Защо родителите търсят специалзирана помощ и при липса на очен контакт с детето

🌻Кои са признаците на аутизма

🌻Кога трябва веднага да се потърси мнението на специалист по ранно детско развитие

🌻Застъпена ли е помощта на специалистите по ранно детско развитие

🌻Как се определя общото ниво на развитие на детето
 
🌻Какво включва оценката на развитието, колко специалисти се включват и колко често се прави тази оценка

🌻Кои са съпътстващите състояния при децата от аутистичния спектър

"Това което на мен ми направи впечатление, наблюдавайки целия случай на Сашко от Перник, и което нямаше как да не ме докосне, е реакцията на обществото към една такава трагедия, родител, който изгубва детето си и не знае къде е. И това, което мен ме впечатли, е че обществото се обедини около една кауза. И то за детенце със специални образователни потребности и се оказа, че всички ние сме свързани по някакъв начин и това да се разделяме не помага на никого...", каза за БНР проф. д-р Севджихан Еюбова - професор по психология на развитието в детска и юношеска възраст.

"Терминът аутизъм не е нов за нашата клинична практика. Но по отношение на новите критерии за аутизъм, ние не говорим само за детски или за конкретна форма на аутизъм, ние говорим за разстройство от аутистичния спектър.

Това е невроразвитийно разстройство, което означава, че има биологична компонента, която невинаги е ясна. Това прави диагностиката много трудна в някои случаи, но в други и има и поведенчески израз, който пък насочва специалистите, или родителите, че има някакъв проблем в развитието. Ако детето е първо дете, родителите могат да пропуснат тези симптоми. Поведенческите сиптоми се появяват още преди детето да навърши три годинки. Има специфични нарушения в комуникацията, по които ние оценяваме детето", поясни още специалистът.

Проф. Еюбова посочи още, че децата от аутистичния спектър не изпитват необходимост да се свързват с околните. По думите й децата аутисти не възпроизвеждат социалния опит в игрите си. Те играят по различен начин с играчките. При тях няма "игри наужким". Показват емоциите си по различен начин.

Във връзка със случая на оцеляването на Сашко от Перник, проф. Еюбова изтъкна, че децата аутисти възприемат света изключително различно от нас, могат да не изпитват болка в някои случаи, могат да спят по два часа, което им е напълно достатъчно, да са свръхактивни, защото нервната им система функционира различно

"За съжаление, не се използват всички научни изследвания, с които разполагаме, които да ни подготвят как да реагираме предварително, ако се сблъскаме с дете от аутистичния спектър.

Важно е да кажем, че по последни данни случаите на деца от аутистичния спектър, с нарушения в развитието са с много голяма честота, случаите много нарастват, изтъкна още пред БНР проф. Еюбова, давайки за пример замърсяването в околнота среда с токсини, тежки метали и фосфорорганични съединения, използвани в селскостопанските препарати за обработка на зърнените култури.


Проф. д-р Севджихан Еюбова започва професионалния си път като психолог в "Детско отделение" на "МБАЛ-Шумен"АД. Придобива научна степен "доктор по психология" през 2018 г., а от 2022 г. е професор по психология на развитието в детска и юношеска възраст. Тя е университетски преподавател по психология към катедра "Предучилищна и Начална училищна педагогика" на Шуменския университет "Епископ Константин Преславски". Автор е на три монографии -  "Скрининг за аутизъм в ранното детство", "Агресия и автоагресия в юношеството", "Развитие на емоционалната грамотност в предучилищна възраст", както и на две учебни пособия - "Кратък речник на термините и съкращенията, свързани с аутизма" и "Автоагресия в юношеството - насоки към педагогическите специалисти". Автор е и на множество статии в областта на детската психология. Работи също и по адаптациите на български език на тестове за оценка на детското развитие и нарушенията в развитието.

Следва продължение по темата следващия вторник.

Очаквам вашите сигнали, коментари и предложения на имейл: gergana.hrischeva@bnr.bg


Всички епизоди на подкаста ще намерите:

Apple Podcasts през iTunes

Viber



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия