Редица държави, сред които и България, излязоха в понеделник на пазара на облигации в най-натоварения ден за емитиране на нов дълг през тази година, тъй като тези емитенти се възползваха от възможността да пласират по-изгодни нови дългови книжа след рязко поскъпване на американските облигации (респективно намаляване на тяхната доходност) през последните дни на миналата седмица, съобщава агенция Блумбърг.
Правителства на България, Турция, Коста Рика и Уругвай, както и редица корпорации, включително колумбийската енергийна компания Grupo Energía Bogotá, Korea National Oil и Abu Dhabi Islamic Bank, бяха сред най-малко десетте емитента, които излязоха на пазара на облигации, възползвайки се от съживения за кратко инвеститорски "риск-апетит" след оповестените в петък относително слабите данни за заетостта и пазара на труда в САЩ през октомври.
"Това е пряка последица от подобрения тон на пазарите миналата седмица след малко по-слабите от очакваното данни в петък за трудовия пазар в САЩ", отбеляза пред Блумбърг Греъм Сток, старши стратег за развиващите се пазари в RBC Bluebay. "Емитентите, които чакаха възможност да излязат на пазара, грабнаха този прозорец с отворени обятия", добави той.
Графика на доходността на 10-годишните държавни облигации на САЩ (в %)
Дълговите пазари се събудиха (дали не за кратко?) след седмици на спад, през които кредитополучателите се бореха с нарастващите лихвени проценти и добавената несигурност около конфликта в Близкия изток. Сега, след като Федералният резерв остави лихвите непроменени на заседанието си през ноември, последвано от изненадващото охлаждане на данните за новите работни места в САЩ през октомври, пазарът на облигации получи тласък заради очакванията, че американските лихви скоро ще достигнат своя връх.
"След необичайно тихия октомври за дълговите пазари на фона на нестабилна глобална обстановка, емитентите на развиващи се пазари сега изглеждат се възползваха от широкообхватното рали (повишаването на цените на облигации и намаляване на тяхната доходност), наблюдавано миналата седмица, вероятно за да използват "последния прозорец" на пазара на облигации преди очакваното затишие през декември", отбеляза Джеймс Уилсън от ING Bank.
Според Себастиан Варгас от Barclays Plc., това обаче може да се окажа "малък времеви прозорец", предвид несигурната перспектива за инфлацията в САЩ. "Има несигурност относно това колко дълго ще продължи и тъй като мнозина бяха решили да не емитират нови облигации през октомври, но много от тях не могат да отлагат емитирането твърде дълго предвид нуждите от финансиране", отбеляза Карлос де Соуса в Vontobel Asset Management, Цюрих.
България беше една от държавите, която се възползва от възможността да продаде нови еврооблигации на обща стойност 2,3 милиарда евро. Според Блумбърг, търсенето на новите еврооблигации с падеж след 7,5 и след 12,5 години е било над два пъти по-голямо от самите оферти, което е довело до по-добри цени от страна на купувачите на нов дълг.