Продажбите на електрически превозни средства (EV) продължават да се засилват в световен мащаб, като Китай отчита рекордни месечни продажби през октомври въпреки края на държавните субсидиите, според компанията за пазарни проучвания Rho Motion.
След години на ускоряващ се растеж, продажбите на електрически автомобили в Европа обаче може би навлизат в по-слаб период, тъй като шофьорите чакат по-добри, по-евтини модели, които да са факт след две до три години.
Глобалният пазар на EV показа ръст от 34% през първите девет месеца на 2023 г., съобщава Ройтерс, цитирайки това проучване.
В същото време продажбите на електромобили в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, се увеличиха с 29%. Китай прекрати 11-годишната схема за субсидиране за покупки на електромобили през 2022 г., но някои местни власти продължават да предлагат помощи или данъчни отстъпки за привличане на инвестиции, както и субсидии за потребителите.
Китай навлиза в последните два месеца от годината, които са сезонно силни за продажбите на автомобили, според Rho Motion.
"Това, което е забележително в данните за октомври, е, че търсенето на електромобили в Китай продължава да достига рекордно високи нива, въпреки че субсидиите бяха намалени. 2023 г. ще бъде още една знаменателна година за Китай по отношение на продажбите на електромобили", отбеляза фирмата за пазарни проучвания.
В същото време продажбите на електромобили на европейските пазари са нараснали с 26%, като намаляването на субсидиите е натежало върху търсенето. Това се вижда в Германия, където бизнес субсидиите са премахнати през септември, посочват от Rho Motion. "Субсидиите са важен фактор за германския пазар, тъй като почти две трети от регистрациите на леки автомобили са с търговска цел", казаха от фирмата за пазарни проучвания.
Водещи производители на електромобили като Tesla, Mercedes Benz и Volkswagen предупредиха, че високите лихвени проценти в Европа и потиснатият пазар в региона отблъскват клиентите.
Продажбите на електромобили в Северна Америка обаче са нараснали от началото на годната досега с цели 78 на сто.
"Пазарът в Северна Америка продължава да има силна 2023 г., като Tesla все още поема лъвския дял от търсенето, тъй като производителите на автомобили смекчават амбициите си за обема на производството“, каза Rho Motion.
Все пак пазарният дял на Tesla падна до най-ниското си ниво от около 50% през третото тримесечие въпреки намаленията на цените, според доклад на фирмата за дилърски услуги Cox Automotive през октомври.