Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Фейсбук на 20 – как променяйки се, промени и нас

Снимка: Pixabay

Социалната мрежа "Фейсбук" навърши 20 години от създаването си, време, в което изцяло се промени комуникацията между хората. През 2004 г., студентът по компютърни науки в Харвардския университет Марк Зукърбърг дава старт на мрежата. През 2021 г. американската компания "Фейсбук" променя името си на "Мета" (Meta), а част от нея са "Инстаграм", "Месинджър" и други платформи.

За българите, „Фейсбук“ остава основен източник на новини. В средата на м.г. институтът "Ройтерс" публикува доклад, данните от който сочат, че 76% от анкетираните българи са посочили, че предпочитат онлайн източници, включително социалните медии, като източник на новини, 63% ползват телевизиите и едва 12% - печатните медии.

Пред Радио София темата коментираха Вера Стефчова – собственик на маркетинг агенция и Вени Марковски – „Интернет общество“.

Вера Стефчова признава, че първоначално е използвала социалната мрежа, за да е близо до семейството и приятелите си. С годините това, обаче се е променило.

„Сега го считам за една професионална платформа. Основно разширявам професионалните ми контакти. През годините преминах през същата еволюция, през която премина и социалната мрежа – от място, на което да видиш нови хора до възможност за професионално развитие“, каза Вера Стефчова.

В развитието на социалната мрежа, обаче се появяват и редица проблеми, добави Вени Марковски и даде пример, когато през 2016 г., в рамките на предизборната кампания в САЩ, компания е получила достъп до личните данни на милиони потребители, тъй като тогава, това не е било забранено от Фейсбук.

С развитието си, социалните мрежи стават и проводник за споделяне на фалшиви новини и дезинформация.

„Манипулацията и пропагандата са нещо, което през годините само сменя медийния източник, а в момента най-голямата медия е социалната мрежа. Фалшивите информации, които се споделят в интернет са нещо, което е доста притеснително, поради липсата на критично мислене. Марк Зукърбърг също беше „на тръни“ заради фалшивите новини и накъде ще отиде животът на платформата. Тук отговорността не може да падне на един човек. Въпросът е как ще се предефинират алгоритмите в полза на разпознаване на съдържание, което може да бъде опасно, фалшиво и манипулиращо. За мен това е основното предизвикателство“, обясни Вера Стефчова.

Според Вени Марковски проблемът е в съдържанието, което всеки може да качи.

„В социалните медии хората, които пишат нямат редактори, нямат коректори. Това е проблемът – когато всеки си мисли, че той или тя е медия, всъщност никой не е медия. Медията изисква не само да се казваш „журналист“, но и да спазваш елементарните норми на журналистическата етика“, каза Вени Марковски.

Как променяйки се Фейсбук промени и нас, можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Най-четени