Европейската комисия е готова да приеме насоки за борба с дезинформацията за изборите, изисквайки от големи онлайн платформи като "X", TikTok и други да приемат по-строги мерки за модериране, съобщи в сряда "Файненшъл таймс", цитирайки лица, запознати с плановете.
До седмици социални медии като "X" и TikTok и други ще подлежат на глоби от ЕК за слабо модериране, като по този начин властите в Брюксел въвежда първия си обвързващ режим за борба с дезинформацията за изборите, посочва финансов издание.
Насоките, предназначени да противодействат на онлайн заплахите за целостта на изборите, трябва да бъдат приети от Европейската комисия още следващата седмица, посочва източниците на "Файненшъл таймс", запознати с плановете.
Съгласно изискванията, които ще сложат край на годините на саморегулиране на индустрията, платформите, които не успеят да се справят адекватно с дезинформацията, задвижвана от изкуствен интелект, или дийпфейкс (deepfakes), могат да бъдат изправени пред глоби, достигащи до 6% от глобалния им оборот.
Въвеждането на насоките бележи значителна промяна в начина, по който платформите се държат отговорни в Европа за смекчаване на системни рискове, като масови манипулационни кампании, фалшиво съдържание или злонамерени опити за потискане на избирателната активност.
Тъй като изборите за Европейски парламент ще се проведат през юни, висшите служители от ЕС са особено загрижени за потенциално дестабилизиращи атаки от руски агенти.
По време на изборните периоди се очаква социалните медийни платформи и търсачките да създадат специални екипи, които да проучват рисковете от онлайн дезинформация на 23 различни езика в целия блок, посочиха за финансово издание двама души, запознати с насоките на ЕК. Тези екипи ще трябва да покажат, че работят в тясно сътрудничество с агенти за киберсигурност в 27-те държави членки на ЕС.
Изготвения проект за насоките е законно приложим като част от Закона за цифровите услуги, основен законодателен акт, насочен към определяне на правилата за това как големите технологични компании трябва да контролира интернет.
"Социалните медийни платформи трябва да покажат, че спазват изискванията, или да обяснят какво друго правят, за да намалят рисковете. Ако не обяснят, налагаме глоба", заяви за "Файненшъл таймс" служител на ЕК.
Платформите, обхванати от изискванията, включват Snapchat, както и YouTube и Facebook на Meta. Насоките ще се прилагат от момента на тяхното приемане, което може да дойде най-скоро следващата седмица.
Тиери Бретон, комисарят, отговарящ за прилагането на Закона за цифровите услуги (DSA), каза, че 2024 г. е "основна изборна година" и че е от решаващо значение големите онлайн платформи и търсачките "да предприемат мерки за смекчаване на рисковете, свързани с изборните процеси".
"Ето защо комисията ще издаде конкретни насоки за изборите, които допълнително уточняват мерките за намаляване на риска и най-добрите практики, особено около съдържанието на генеративния изкуствен интелект", каза той.