Продажбите на електрически автомобили ще нараснат силно през 2024 г. въпреки икономическите затруднения на някои пазари, но достъпността и инфраструктурата за зареждане ще бъдат ключови за бъдещия растеж, прогнозира във вторник Международната агенция по енергетика (МАЕ), съобщава Ройтерс.
Продажбите на електрически автомобили ще достигнат 17 милиона броя тази година, в сравнение с 14 милиона през 2023 г., като над 20% от продадените в световен мащаб автомобили ще бъде електрически, което подбива търсенето на петрол за автомобилния транспорт.
Очаква се десет милиона от тези електрически превозни средства да бъдат продадени в Китай.
"Ниските маржове, волатилните цени на металите за батерии, високата инфлация и постепенното премахване на стимулите за закупуване на електромобили в някои страни предизвикаха опасения относно темповете на растеж на индустрията, но данните за глобалните продажби остават силни", посочва базираният в Париж енергиен наблюдател в своя доклад "Глобална перспектива за електрическите превозни средства".
Продажбите през първото тримесечие на тази година са се увеличили с 25% спрямо същия период на миналата година. Въпреки че този процент е непроменен спрямо първото тримесечие на 2023 г. в сравнение с началото на 2022 г., той идва в допълнение към по-голямата база от превозни средства, се казва още в доклада на МАЕ, като се отбелязва, че покупките през първото тримесечие са еквивалентни на общите продажби за цялата 2020 г.
Делът на електрическите автомобили от общите покупки обаче ще варира значително според региона, като в САЩ ще представлява около една на всеки девет покупки на електромобили, една на всеки четири в Европа и почти половината в Китай, прогнозира МАЕ.
Покупките на електромобили в Европа се възпрепятства от "общо слабата перспектива за продажбите на леки автомобили и постепенното премахване на субсидиите в някои страни", се посочва в доклада на МАЕ.
Достъпността в сравнение с традиционните превозни средства остава ключова за растежа на сектора, като цените отново варират значително според региона.
Според МАЕ, автомобилите с вътрешно горене остават по-достъпни от техните електрически еквиваленти в Европа и Съединените щати, докато в Китай почти две трети от продадените през миналата година електромобили са били по-евтини от традиционните им еквиваленти (на бензин, дизел или газ).
"Електрическите коли като цяло стават по-евтини, тъй като цените на батериите падат, конкуренцията се засилва и производителите на автомобили постигат икономии от нарастващия оборот", посочи МАЕ, като същевременно отбелязва, че в някои случаи цените, коригирани с инфлацията, стагнират или дори леко се повишават в периода между 2018 г. и 2022 г.
МАЕ обаче изтъква, че нарастващото търсене на електромобили ще се нуждае от инфраструктура за зареждане, като това представлява ключово предизвикателство. Според МАЕ мрежите за зареждане ще трябва да нараснат шест пъти до 2035 г.