Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изненадващо влошаване на потребителските нагласи в Германия

Потребителските нагласи в Германия за юли се влошиха изненадващо, спирайки възстановяването от предходните четири месеца в резултат на отслабване на очакванията за икономическото развитие, за личните доходи и желанието за покупки на фона на нарастване на склонността за спестяване.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 30-и май и 10-и юни 2024 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за юли), се понижава до -21,8 пункта от -21,0 пункта през май и при осредните пазарни очаквания за подобрение до -18,9 пункта. Това е първото влошаване на доверието на потребителите в Германия от пет месеца насам (от март насам).

"Прекъсването на неотдавнашната възходяща тенденция в потребителските настроения показва, че пътят на измъкване от мудното потребление ще бъде труден и винаги може да има известно отстъпление назад", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK.

"Малко по-високият процент на инфлация в Германия през май очевидно отново предизвиква повече несигурност сред потребителите, което се отразява и в увеличаването на желанието за спестяване. За устойчиво възстановяване на потребителските настроения потребителите се нуждаят – в допълнение към съществуващия растеж на реалните доходи – от сигурност при планирането, която е особено необходима за при по-големи покупки от страна на домакинствата. И тази сигурност ще се върне, само ако възходящият натиск върху цените бъде допълнително смекчен и ако на потребителите бъдат показани ясни бъдещи перспективи. Това също така означава, че правителството трябва бързо и ясно да съобщава за тежестите и облекченията, с които хората ще се сблъскат в резултат на предстоящите бюджетни дискусии. Тогава забележимите реални увеличения на доходите могат да надделеят в нагласите и потребителите да бъдат готови да харчат повече", добави  Ролф Бюркл.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец юни), за да определи настроенията за следващия месец (за юли 2024 г.).

Индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи през текущия месец (през юни), се понижи за прът път след четири поредни месеца на растеж, спадайки с 4,3 пункта до +8,2 пункта. Въпреки това индексът на очакванията за доходите е с близо 19 пункта над неговото ниво през юни 2023 г. от -10,6 пункта.

Основната причина за умерения спад в очакванията за доходите вероятно е повишаването на инфлацията. Според Федералната статистическа служба Destatis, инфлацията в Германия се ускори леко през май до 2,4% на годишна база от 2,2% през март и април. Следователно инфлацията се отдалечи слабо от целевото ниво на Европейската централна банка от 2 н сто. Влиянието на инфлацията върху очакванията за доходите се потвърждава от задълбочен анализ на очакванията за доходи, според прочуване, проведено по-рано този юни. В това проучване 62% от респондентите посочват растящите цени като основна причина за техния песимизъм по отношение на доходите.

През юни склонността и желанието за покупки отчете известно отслабване, като съответният индекс се понижи с 0,7 пункта до -13,0 пункта. По този начин индексът остава в извънредно ниски нива за повече от две години насам. Настоящото нежелание за покупки се дължи до голяма степен на нарастващите цени. Ако домакинства трябва да харчат повече за храна и енергия, липсват финансови средства за по-големи покупки. В допълнение, липсата на сигурност при планирането означава, че хората са по-склонни да изградят резерви за спешни или подобни случаи (по-висока склонност за спестовност), като тези средства също не са достъпни за по-солидно потребление (харчене).

В същото време надеждите на германците за бързо икономическо възстановяване през тази година изглежда бяха попарени през юни, като съответният индекс на потребителските очаквания за икономиката  се срина през юни със 7,3 пункта до 2,5 пункта, слагайки край на предходните четири поредни месеца на подобрение.

Въпреки спада през юни обаче, може да се предположи, че икономическото възстановяване в Германия вероятно ще продължи през втората половина на годината, но потребителите очакват това възстановяване да бъде доста слабо. Някои икономически експерти не очакват да видят известно ускоряване на икономическото възстановяване до следващата година, отбелязва GfK.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени