Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили

Валдис Домбровскис
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Изпълнителният вицепрезидент на Европейската комисия - Валдис Домбровскис посочи пред агенция Блумбърг, че ЕК не вижда основание за ответни мерки от страна на Китай заради обявеното днес въвеждане от петък, 5-и юли, на високи мита върху вноса в ЕС на китайски електромобили с батерии.

"Не виждаме основание за контрамерки, тъй като това, което провеждаме, наистина е в съответствие с правилата на Световната търговска организация (СТО)", посочи той.

"Нашата цел е да осигурим честна конкуренция и равни условия. Ето защо, още веднъж отбелязвам, не виждаме основания за ответни мерки", каза Домбровскис и добави:

"Разговори с Китай продължават и наистина, ако се появи взаимноизгодно решение, можем също така да намерим начини да не приложим обявените днес тарифи, но е пределно ясно, че едно такова решение трябва да се справи с проблема с изкривяване на пазара, което имаме в момента".

"Очевидно е, че сега се консултираме с държавите членки на ЕС, също и преди налагането на тези временни мита и е ясно, че държавите членки също така са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция", каза още той.

Днешният ход на ЕК да повиши от утре, 5-и юли, митата върху вноса на китайски електрически автомобили - първоначално за четири месеца, следва решението на САЩ да наложи 100-процентно мито върху електромобилите от Китай, въпреки че в момента доставките са близо до нула.

През миналия месец Канада каза, че също обмисля възможността за въвеждането на подобни мита.

ЕС и Китай се консултираха относно пътя напред и двете страни планират да продължат разговорите през следващите четири месеца. Китайските производители на електромобили все повече навлизат в Европа, въпреки че общият им пазарен дял на продажбите само на електрически автомобили засега е под 10%. MG, бившата британска марка, която китайската компания SAIC възроди, е начело, следвана от компании като BYD и Nio Inc.

Nio, която продава луксозния седан ET7 в Европа, заяви днес, че заради митата може да повиши цените на по-късен етап. През миналия месец пък американската Tesla, имаща завод в Китай, пък посъветва на уебстраницата си за поръчки в Европа потенциалните купувачи на автомобили да си доставят седана Model 3 преди очакваното увеличение на цените, започващо през юли. Американският производител на електромобили произвежда Model 3s в завод в Шанхай и е поискал да бъде подложен на по-ниска тарифна ставка от другите производители, като се аргументира, че се възползва от по-малко значителна държавна подкрепа.

Китайските компании Zhejiang Geely Holding Group Co., BYD и SAIC отказаха коментар относно обявените днес от ЕК временни мита.

Митата вероятно ще намалят вноса от Китай с една четвърт, възлизайки на стойност от приблизително 4 милиарда долара, според оценка на Мориц Шуларик, президент на германския Институт за световна икономика в Кил, посочва Блумбърг.

Много европейски производители на автомобили ясно дадоха да се разбере, че са против по-високи мита, включително германските автомобилни гиганти Mercedes-Benz Group и Volkswagen, тъй като Китай е най-големият външен пазар за Mercedes, VW и BMW.

Изпълнителният директор на BMW Оливър Зипс каза, че митата са "задънена улица" и няма да укрепят европейските производители на автомобили, а дори "напротив - това не само вреди на бизнес модела на глобално активните компании, но също така ограничава доставките на електрически автомобили за европейски клиенти и следователно може дори да забави декарбонизацията в транспортния сектор".


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна