Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Георги Шарков: Бизнес щетите при IT срива са по-съществени от броя на засегнатите компютри

Георги Шарков
Снимка: Добромир Видев

Глобалният IT срив от 19 юли в международната компания за киберсигурност "Краудстрайк" (Crowdstrike) и в софтуерния гигант "Майкрософт" (Microsoft) причиниха сериозни затруднения в работата на авиокомпании, медии, банки, телекомуникационни и транспортни компании в цял свят. Той доведе и до невъзможност личните лекари да работят, а аптеките да дават лекарства с рецепти.

От Crowdstrike обявиха, че сривът се дължи не на хакерска атака, а на дефектен ъпдейт на софтуер, който трябва да следи дали срещу компютърните системи има хакерски атаки.

8,5 милиона устройства с Windows по света са засегнати от актуализацията на софтуера, който причини масово прекъсване на IT в световен мащаб, обявиха от Microsoft, цитирани от BBC.

Технологичният гигант, който не носи вина за случилото се, уточнява, че тази бройка е по-малко от 1% от всички устройства, работещи с Windows.

Въпреки че процентът е малък, имаше широко икономическо и обществено въздействие.

Добрата новина е, че сривът не е резултат от зловредно намерение. Подобни случаи са дали уроци и разработчиците са предвидили достатъчно защити, коментира пред БНР-Радио София д-р Георги Шарков – член на Консултативния съвет на БАСКОМ, директор на Европейския софтуерен институт – Център Източна Европа и ръководител на Лабораторията по киберсигурност в София Тех Парк.

По думите му актуализацията (ъпдейтите) вече се правят бързо и незабележимо, но понякога и кратко прекъсване може да нанесе вреди. Може да се появи син екран на смъртта, а може работата да продължи, но не както трябва.

Все по-голямо значение придобива киберсигурността на доставките, допълни Шарков.

Всеки подобен срив дава поле за изява на киберпрестъпници или фалшиви специалисти, които обещават възстановяване на данните или сканиране за вируси и зловреден софтуер.

"От този понеделник в ръководствата за възстановяване от киберинциденти вече ще има и глава, свързана с неуспешен ъпдейт на софтуер. В случая с последния срив не е толкова впечатляващ броя на засегнатите компютри. По-важни са бизнес щетите от отказа им на работа. При повсеместната дигитална зависимост трябва да сме готови за подобни сривове, които понякога може и да са причинени умишлено, подчерта експертът.

Чуйте разговора на Катя Василева.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна