"Това, което прави впечатление в последните години е, че дефицитът най-силно се удовлетворява с преподаватели по природни науки. Водещи в това отношение са специалистите по физика, математика и веднага след това се нареждат тези по химия, биология, чужди езици, информатика и информационни технологии. Тази тенденция е леко притеснителна, защото това са ключовите, важните предмети, не, че другите са маловажни, но когато няма учители по математика, инфомационни технологии и чужди езици, основният цикъл от предмети трудно може да бъде удовлетворен", сподели той.
По-голям ли е недостигът на кадри в столицата?
Стаматов коментира, че идването на кандидати по математическите науки основно е от млади пенсионери. Проблемът е в това, че тук няма сигурност по отношението на тенденцията за далновидност и устойчивост по отношение на такива специалисти. Отделно дефицитът е породен и от това, че заплатите са ниски и те не са удовлетворени от това, което държавата предлага като възнаграждение. Другият фактор е отношението на обществото към учителската професия, което за съжаление през последните години не е позитивно.
Има ли предмети, по които свободните места да са по-малко, отколкото желаещите да преподават?
Той каза, че на другата крайност са предмети като физическо възпитание и спорт, технологии и предприемачество, изобразително изкуство. При тях за едно свободно място се явяват някъде около 50-70 кандидати. И допълни:
"За голямо съжаление поради по-трудният начин на учене по физика и математика, показателният резултат е, че за цялата година само двама души учат за преподаватели по физика. За цялата страна това показва една изключително критична ситуация, която ако не бъде преодоляна със сериозни национални нестандартни подходи, то този проблем ще се задълбочи и ще се наложи други специалисти да преподават трудната физика, което няма да е в полза на качеството на преподаване."
Стаматов поясни, че за голямо съжаление на някои места в страната няма кандидати за директорска позиция по най-различни причини. Това би трябвало да подскаже на образователното министерство, че има липса на атрактивност за тези места, да се покаже спецификата на работата и да не се правят унифицирани конкурси за цялата страна. Има предложение да отпаднат родителските срещи, тъй като те се правят в началото на учебната година и имат само опознавателен характер. Те трябва да бъдат заменени от среща на класния ръководител, преподавателя и поканения родител, сподели той.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.