Европейският съюз трябва да преразгледа плана си за ефективна забрана на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. на фона на нарастващата криза в автомобилната индустрия, предупреди най-голямата политическа група в блока - дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП).
В изявление, цитирано от агенция Блумбърг, ЕНП посочи, че планът рискува да направи шофирането твърде скъпо и да премести работни места в автомобилния сектор в Китай. Въпреки че групата спря да призовава за отлагане, тя поиска единният блок да следва "технологично неутрален" подход, който обикновено се разбира като създаване на разпоредби за електронни горива (e-fuels) и решения, различни от електрификацията.
"Трябва да гарантираме, че шофирането остава достъпно за всички, а не само за тези, които могат да си позволят скъпи електрически автомобили", посочи Йенс Гизеке, депутат от ЕНП, който помогна за воденето на преговорите по забраната.
През 2026 г. Европейската комисия трябва да прегледа напредъка към целта за 2035 г. за постепенно преустановяване на продажбите на нови превозни средства, задвижвани с двигатели с вътрешно горене. Италия настоява този преглед да се премести за следващата година, докато автомобилното лоби на блока призова за "спешни действия" относно поетите ограничения за вредни емисии да бъдат факт през 2025 г., като индустрията потенциално ще бъде изправена пред милиарди евро глоби.
Пътният транспорт е единственият сектор, в който емисиите се покачват от 1990 г. насам, така че всякакви съществени промени в правилата могат да поставят под въпрос по-широките цели на блока за постигане на климатична неутралност до 2050 г.
Зелените групи казват, че производителите на автомобили в ЕС, като Volkswagen, вече са години зад компаниите в Китай, които бързо преминават към електрификация. Германската компания обмисля затваряне на фабрики за първи път в историята си.
"Ние следим с голямо внимание и загриженост последните развития в автомобилната индустрия в ЕС", каза във вторник пред европарламента Валдис Домбровскис, вицепрезидент на ЕК, отговарящ а търговията. "Трябва да удвоим усилията си, така че пътят на електрификацията да остане жизнеспособен и широко приет", посочи още той.
Всички промени ще изискват предложение на ЕК и тя вече сигнализира, че ще позволи изключване за така наречените електронни горива, които се правят с помощта на уловен въглероден диоксид (CO2) и възобновяема електроенергия, което ги прави на теория с нулеви нетни емисии. Италия пък иска биогоривата, произведени от зърнени култури, също да бъдат включени, но екологичните групи казват, че никога няма да могат да достигнат същия праг.
Дясноцентристката ЕНП и групите по-вдясно имат мнозинство в парламента на съюза, за да подкрепят всяко смекчаване на правилата, но 27-те държави членки на ЕС също трябва да се съгласят, отбелязва Блумбърг.
Не всички производители на автомобили обаче искат блокът да отложи регламента за 2035 г., като се аргументират, че секторът се нуждае от сигурност, за да инвестира и подкрепа, за да постигне целите на ЕС в областта на климата.
Volvo Car и десетки индустриални производители призоваха Брюксел да се придържа към плана.