Корабите, които превозват втечнен природен газ, се строят по-бързо, отколкото новите доставки на синьо гориво могат да излязат на пазара, което спомага за намаляване на транспортните разходи и предпазва потребителите от плащането на още повече средства за енергия тази зима, съобщава Блумбърг.
Разходите за наемане на LNG танкер на краткосрочна основа са паднали през тази година до най-ниското ниво поне от 2018 г. насам, показват данни на корабния брокер Fearnleys A/S. Цените за доставка обикновено се повишават в навечерието на отоплителния сезон. Вместо това те обаче намаляват от август насам.
"Корабите пристигат малко преди стоките", посочи Томас Торкилдсен, главен търговски директор на корабособственика Höegh Evi. "Когато поръчате кораб в Южна Корея или Китай, те обикновено се доставят навреме, но често продукцията идва малко късно, така че има несъответствие".
Промяната в моделите на световната търговия също е фактор, като танкерите за LNG все повече остават в Атлантическия или Тихоокеанския регион, тъй като избягват атаките на бунтовниците хути в Червено море. Това означава, че газът се консумира по-близо до мястото, където се произвежда, което допринася за излишък от кораби.
Въпреки че пренасищането с танкери отразява временен дисбаланс на пазара, това е добра новина за потребителите.
В Европа цените на газа са близо до най-високите си нива тази година - още преди да започне зимният отоплителен сезон, отчасти поради геополитическите конфликти в Украйна, Русия и Близкия изток.
Фючърсите на нидерландския газов хъб TTF се търгува в четвъртък малко под 40 евро за мегаватчас, след като в началото на октомври достигнаха 10-месечен ценови връх от 41 евро за мегаватчас.
Графика на газовите TTF фючърси (в евро за мегаватчас)
Европа и Азия се конкурират за ограничено количество глобални доставки на LNG и двата региона разчитат на горивото като мост от по-мръсните изкопаеми горива към възобновяемите енергийни източници.
За да задоволят това търсене, нови плавателни съдове идват на пазара с нарастваща скорост. Общо 36 танкера са регистрирали първото си натоварване досега тази година, в сравнение с 30 през 2023 г., според данни за проследяване на кораби, събрани от Блумбърг. Поръчките за новопостроени танкери също нараства в очакване на допълнителен бум на доставките на LNG до края на десетилетието.
Междувременно някои нови доставки продължават да се отлагат. Стартирането на проекта за износ на втечнен природен газ Golden Pass в Тексас, съсобственост на QatarEnergy LNG и Exxon Mobil Corp., беше отложено поне до края на 2025 г. след спорове за неговия изпълнител.
Разширяването на Corpus Christi на Cheniere Energy Inc. планира да започне да произвежда LNG тази година, но ще удължи нарастването си до края на 2026 г. Проектът Costa Azul на Sempra в Мексико сега се очаква да започне търговски операции през 2026 г.- година по-късно от първоначално планираното. Проектът Plaquemines LNG на Venture Global в Луизиана все още е в процес на въвеждане в експлоатация, въпреки че трябва да започне по-късно тази година.
В резултат на това спот тарифите за доставка за четвъртото тримесечие както в Атлантическия, така и в Тихоокеанския басейн са паднали под 50 000 на ден за първи път от пет години, показват данни на Spark Commodities, базирани на оценки от брокери на LNG кораби. Атлантическата товарна тарифа на фирмата пък в четвъртък достигна 30 250 долара на ден - най-ниската през настоящата година.
По-високите цени на природния газ в Европа също подтикват повече американски втечен газ да бъде доставен през Атлантическия окена. Междувременно доставките на втечнен природен газ от Катар за Европа са намалели, като повече обеми отиват за Азия, показват данни за проследяване на корабите.
В по-дългосрочен план, тъй като експортните проекти наваксват изоставането, излишъкът вероятно ще се изпари, отстъпвайки място на по-строгия пазар за корабоплаване.
"Пазарът на товарни превози трябва да започне да се балансира от 2026 г., тъй като разширяването на глобалния капацитет за износ на втечнен природен газ се ускорява", посочиха за Блумбърг анализатори от Energy Aspects Ltd. Според тях обаче, дотогава "пазарът на LNG товари ще остане относително свободен", тъй като допълнително влезлите в употреба танкери изпреварват скоростта на новите доставки.