Продажбите на нови автомобили в ЕС през септември се свиха на годишна база за втори пореден месец, намалявайки с 6,1%, докато регистрираните нови автомобили в България отбелязаха спад с 14,9%, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
На фона на отново "забуксуващия" европейски автомобилен пазар делът на регистрираните нови хибридни автомобили изпревари за пръв път в история този на бензиновите, отбелязва ACEA.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се свиха през септември с 6,1% спрямо година по-рано до едва 809 163 броя след срив с цели 18,3% през август. Това представлява влошаване за втори пореден месец, като спад при продажбите беше регистриран в три от четирите водещи европейски автомобилни пазара. Най-солиден спад отчетоха регистрациите на нови автомобили във Франция (понижение с 11,15) и Италия (с 10,7%), следвани от Германия (понижение със 7%), като единствено продажбите в Испания отбелязаха добро повишение с 6,1 на сто.
Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България отбелязаха през септември доста по-голям от средния за Европа спад, намалявайки с 14,9% спрямо същия месец година по-рано, достигайки 2522 броя.
През първите девет месеца на 2024 г. автомобилният пазар в ЕС отбеляза скромен растеж от 0,6% спрямо същия период на предходната година до близо 8 млн. броя новорегистрирани автомобили (7,989 млн. броя), като в Испания беше отчете растеж от 4,7%, а в Италия - от 2,1%, докато автомобилните пазари във Франция и Германия се свиха съответно с 1,8% и с 1,0%.
Въпреки септемврийския солиден спад, регистрацията на нови автомобили в България нарасна през първите двете месеца на годината (януари-септември 20204 г.) с 18,4% спрямо същия период на 2023 г. до общо 32 393 броя.
Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)
През септември продажбите на нови електрически автомобили (BEV) в ЕС се увеличиха с 9,8% (със 139 702 броя), като техният пазарен дял се разшири до 17,3% от 14,8% година по-рано. От началото на годината обаче регистрацията на нови електромобили отбеляза понижение с 5,8%, а пазарният им дял се сви до 13,1% от 14% през същите 9 месеца на 2023 г.
В същото време регистрацията на нови plug-in хибридни автомобили се сви с цели 22,3% през септември до 54 889 броя), а от началото на 2024 г. техните продажби се понижиха с 8,1% до общо 550 166 броя.
Продажбата на хибридни автомобили в ЕС обаче нараснаха през септември с цели 12,5% до 265 724 броя, като техният пазарен дял продължава да се увеличава, достигайки 32,8% спрямо 27,4% година по-рано, надминавайки за пръв път в историята пазарния дял от 29,8% на продадените нови бензинови автомобили.
Продажбите на коли с бензинови двигатели пък се понижиха през септември със 17,9% на годишна база, отбелязвайки спад и в четирите основни европейски пазара - Франция (спад с 31,9%), Италия (с 23,3%), Германия (с 15,2%) и Испания (с 10,7%). Това намали техния дял на автомобилния пазар до 29,8% от 34% през септември 2023 г. Продажбите на бензинови автомобили за първите двете месеца на годината се свиха с 4,4% до 2,744 млн. броя.
В същото време регистрацията нови дизелови автомобили в ЕС през септември отбеляза още по-силен спад от 23,5% до едва 84 408 автомобила, което сви техния дял до 10,4%. От началото на годината продажбите на коли с дизелово гориво намаляха с 11,1% до 994 хил. броя.
За разлика от общата тенденция в ЕС на известно увеличение на продажбите на електромобили през септември, в България техните продажби се свиха с цели 35,2% до едва 103 броя, а регистрацията на plug-in хибридните автомобили отбеляза спад с 42,6% до 27 броя, докато регистрация на нови хибридни автомобили в България нарасна през септември с 26,5% до 86 броя.
През септември в България отчетоха спад с 20,9% и продажбите на бензинови автомобили (до 1870 броя), докато продажбите на нови дизелови коли скочиха с цели 32,9% до 436 броя на фона на тения спад в останалата част на Европа.
Пазарен дял на различните видове автомобили в ЕС
Междувременно редица водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха спад в продажбите на нови автомобили през септември 2024 г., като от големите компании единствено "Фолксваген" отбеляза известна стабилизация.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се повишиха през септември с едва 0,3% на годишна база, като в същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял до 26,8% от 25,0% през септември 2023 г., запазвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) обаче намали продажбите с 1,5%, но въпреки това тя увеличи леко своя пазарен дял в ЕС до 10,9% от 10,4% година по-рано.
Скок през септември със 7,6% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше регистриран спад със 7,3 на сто.
Солиден срив през септември с цели 27,1% беше отчетен от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Toyota Group пък отчете нарастване на продажбите в ЕС през септември с 5,1%, докато продажбите на Ford се свиха с 9,8 на сто.
Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък скочиха през септември с цели 31,2% спрямо година по-рано до 31 555 броя, като пазарният дял на компанията на Илон Мъск нарасна до 3,9% от 2,8% през септември 2023 г.