Пекин съобщи, че е подал жалба до Световната търговска организация (СТО) относно решението на Европейския съюз да наложи високи мита върху произведените в Китай електрически автомобили, предаде Франс прес.
Допълнителните мита, достигайки до 35%, бяха обявени във вторник, след като разследване на ЕК установи, че китайските държавни субсидии подбиват европейските производители на автомобили.
В сряда сутринта Китай критикува решението на Брюксел, заявявайки, че "не е съгласен или не приема" новите тарифи и е подал жалба, съгласно механизма за уреждане на спорове на Световната търговска организация.
"Китай ще предприеме всички необходими мерки, за да защити твърдо законните права и интереси на китайските компании", посочиха от Министерството на търговията на Пекин.
След вчерашното решение на ЕК, европейският върховен представител по търговията Валдис Домбровскис каза, че "с приемането на тези пропорционални и целенасочени мерки след щателно разследване, ние се застъпваме за справедливи пазарни практики и за европейската индустриална база. Ние приветстваме конкуренцията, включително в сектора на електрическите превозни средства, но тя трябва да бъде подкрепена от справедливост и равни условия".
Повишените тарифи, влизащи в сила от края на октомври, ще бъдат в допълнение към настоящите 10-процентни мита върху вноса на електрически превозни средства от Китай.
Новите мита ще бъдат окончателни и ще продължат пет години. Тези мита обаче не са подкрепени от мнозинството от 27-те държави членки на ЕС, но при гласуване в началото на този месец опозицията не беше достатъчна, за да ги блокира, което би изисквало поне 15 държави, представляващи 65% от населението на блока, напомня АФП.
Франция приветства решението.
"Европейският съюз взема ключово решение да защити нашите търговски интереси във време, когато нашата автомобилна индустрия се нуждае от нашата подкрепа повече от всякога", каза френският министър на финансите Антоан Арман.
В същото време обаче по-големите производители на автомобили в Европа, включително германският автомобилен титан "Фолксваген" (Volkswagen), разкритикуваха подхода на ЕС и призоваха Брюксел да разреши проблема чрез преговори.
Допълнителните мита са "крачка назад за свободната глобална търговия и по този начин за просперитета, запазването на работните места и растежа в Европа", посочи президентът на Германската асоциация на автомобилната индустрия Хилдегард Мюлер.
Volkswagen, който беше силно засегнат от нарастващата конкуренция в Китай, заяви по-рано, че митата няма да подобрят конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия.
Това предупреждение дойде седмици преди изпитващият сериозен проблеми немски автомобилен гигант да обяви планове за затваряне на поне три негови завода в Германия и да закрие десетки хиляди работни места.