Кметът на София Васил Терзиев се надява, че чрез подобни конференции и събития, в които се правят анализи, консултации и изводи, след поставени научно-развойни задачи, Столичната община ще може да прилага лидерска програма за подобряване качеството на атмосферния въздух сред останалите общини. Той отбеляза, че през годините е направено много, но се затвърждава изводът, че действията следват събитията.
Терзиев припомни, че за втора поредна година ще бъде въведена нискоемисионната зона, с която се ограничава трафикът в центъра на града, като тя влиза в сила от 1 декември 2024 г. и ще действа до 28 февруари 2025 г. В началото на следващата година се забранява използването на твърдо гориво в девет района на София. Кметът Васил Терзиев каза, че с ускорени темпове върви и програмата за подмяна на стари отоплителни уреди.
“За последната година 2000 или 3000 нови домакинства са се сдобили с отопление с термопомпи и климатици. Програмата беше реализирана на 10%, когато я заварихме, в момента е на 40%. Търсим начини, по които възможно най-бързо да я изпълним и да започнем следващата. Това е важна тема, особено с разширяването на ниско-емисионната зона да включва не само автомобили, но и жилища", коментира той.
За комплексност в прилагането на мерките за подобряване на въздуха настоява и доц. д-р Ренета Димитрова от Софийския университет „Св.Климент Охридски“. В специално създаден анализ, който тя и нейни колеги от Физическия факултет са разработили, става ясно, че фокусирането само върху един източник на замърсяване е неточно.
“Самото ограничаване на най-замърсяващите типове автомобили, поне при нашите резултати показва, че няма да доведе до значително понижение. Необходими са допълнителни мерки за ограничаване на самия брой автомобили, влизащи в градската зона, за да се получи някаква по-значима мярка", казва тя.
Доц. Димитрова поясни още, че е направено проучване, съвместно с Алфа рисърч, в което са участвали 1000 души от цяла София, които са дали мнението се как оценяват здравето си и влиянието на замърсения въздух върху него, като са включени хора, които живеят близо до натоварена пътна артерия и такива, които са в близост до паркови зони.
Чуйте повече в репортажа на Златина Петкова в звуковия файл.