Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Синдикатът на железничарите иска спешна среща с транспортния министър

Снимка: Ани Петрова

Синдикатът на железничарите в България (СЖБ) и останалите синдикални организации в Българските държавни железници (БДЖ) настояват за спешна среща със служебния министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова, се посочва в съобщение на КНСБ, публикувано на сайта на организацията

Писмото с искане за среща е входирано днес, а от синдикалната организация настояват на нея да се обсъди нова процедура за избор на железопътен превозвач за пътнически превози и липсата на социален диалог по нея.

От националния железничарски синдикат и Федерация на транспортните работници към КТ "Подкрепа" също настояват за спешна среща с министъра на транспорта и съобщенията.

В писмото се посочва: 

"От медиите и от ваше интервю разбрахме, че е в ход подготовка на нова процедура за избор на железопътен превозвач за пътнически превози и същевременно се отлага края на действащия договор на държавата с "БДЖ – Пътнически превози" ЕООД с една година.

Ние като социални партньори и представляващи работниците и служителите в държавния превозвач сме държани изолирани от процеса, а може би това е целта? Представлявайки най-важния ресурс за едно дружество, а именно човешкия, ние би трябвало да бъдем своевременно информирани и всички решения да бъдат взети след консултации с нас".

В писмото се поставя и предварителен акцент на някои въпроси, на които синдикатите настояват за отговори, а именно:

"Кое наложи спешното удължаване срока на договора с една година между държавата и "БДЖ – ПП" ЕООД? Може би конкурентите на държавния превозвач не са готови за процедурата? Защо поръчката се разделя на лотове, след като: След изготвената пазарна оценка за железопътния сектор, определящ обхвата на задължението за извършване на обществена услуга, се дава приоритет на Вариант 1 "Възлагане на задълженията за обществена услуга в един пакет за цялата мрежа".

Няма изготвена национална транспортна схема. Определя се лот като направление, а не на териториален принцип. Какво се случва по това направление с обслужването на отклоненията и второстепенните линии?

По какви критерии се определят отделните лотове? Ако се получи така, че по единия от лотовете не се яви кандидат, какво се случва, или може би се дава на държавния превозвач?

Осъществяването на превоз на пътници е свързано с много дейности: изготвяне и изпълнение на графика на движение на влаковете, осигуряване на подвижен железопътен състав, осигуряване на правоспособен персонал, експлоатация, ремонт, екипиране, почистване, обвръзки и др. В тази връзка, по какъв начин и как ще се повиши ефективността при разделяне на поръчките на лотове?

Каква е позицията на българската страна и в частност на Министерството на транспорта и съобщенията, за да се защити общественият и държавен интерес? Като говорим за "прозрачност", защо социалните партньори продължават да се държат на "тъмно" по поставените въпроси", са въпросите на синдикатите. 

В края на октомври правителството реши да удължи с една година срока на договора за извършване на обществени превозни услуги с железопътен транспорт, сключен между Министерството на транспорта и "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД.
По публикацията работи: Мария Йорданова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна