Най-големите производители на автомобили в Европа могат да се окажат на пътя на сериозно възстановяване през 2025 г., посочиха анализаторите на американската банка Morgan Stanley, цитирани от агенция Dow Jones Newswires.
Всички производители на автомобили, включително Volkswagen, Stellantis, Mercedes-Benz и BMW, издадоха предупреждения за печалбите през тази година, тъй като повишените цени на енергията, спадащите продажбите в Китай и по-бавното от очакваното навлизане на електрически превозни средства удариха техния бизнес.
Въпреки това, анализаторите на Morgan Stanley вярват, че най-лошото от проблемите на производителите на автомобили на стария континент може би вече е зад гърба им.
Достъпността на новите автомобили в Европа спадна до исторически ниски нива в края на 2023 г. поради комбинация от високи лихвени проценти и повишени производствени разходи, при които цените се покачиха с 20% до 30% над нивата преди коронавирусната пандемия. Анализаторите на MS обаче смятат, че сега ситуацията е на път да се подобри драстично през 2025 г. в съответствие с нарастващите доходи и падащите лихвени проценти и въпреки че каталожните цени за нови автомобили остават на високи нива.
Анализаторите казаха, че евентуалното въвеждане на нова държавна подкрепа за европейските производители на автомобили, в отговор на нарастващата конкуренция от страна на китайските производители на електромобили, също може допълнително да повиши перспективите на водещите автомобилни компании в Европа през следващата година.
Dow Jones Newswires отбелязва, че при посещение във фабриката за електромобили на Ford в Кьолн във вторник, канцлерът на Германия Олаф Шолц призова за нова подкрепа за производителите на автомобили в Европа, включително субсидии за производителите на батерии.
През септември доклад на бившия управител на Европейската централна банка (ЕЦБ) Марио Драги пък отбеляза, че производствените разходи на европейските производители на автомобили в момента са с около 30% по-високи от тези на техните китайски конкуренти.
В доклада на Драги също така се казва, че сериозните регулации са накарали производителите на автомобили в Европейския съюз да изостанат от конкурентите си както в САЩ, където производителите получиха тласък от т.нар. Законодателен акт за намаляване на инфлацията (IRA), така и от тези в Китай, където държавата е помогнала за координиране при изграждането на вериги на доставки за производството на електромобили (EV).
Ситуацията показва, че китайските производители на автомобили продължават да печелят от електромобили и части, продавани в Европейския съюз, дори и при наложените нови мита върху китайските електромобили, които варират от 7,8% до 35,3% в допълнение към митата от 10% върху всички вносни автомобили.
Китайските производители на електромобили също така са по-напреднали в технологично отношение от европейските си колеги "в почти всички области", се казва в доклада на Марио Драги, като се отбелязва, че много от европейските производители на традиционни автомобили в момента се борят да направят печеливш бизнеса с електромобили. По-високите разходи за енергия и разходи за труд, които са с 40% над тези в Китай, също са подкопали рентабилността на европейските производители на автомобили, се казва още в доклада на Драги.
Според Morgan Stanley, ситуацията, пред която са изправени производителите на автомобили в ЕС, вероятно ще ги накара да сформират "стратегически съюзи" с китайските си конкуренти, които, така или иначе, са на път да продължат да завладяват все по-голям дял от европейския пазар.
Стратегическите съюзи с китайски производители на електромобили биха могли да подобрят перспективите на европейските автомобилни компании, като намалят производствените им разходи и им дадат достъп до най-съвременните технологии на китайските производители на електромобили, посочиха още анализаторите на Morgan Stanley.
Съвместните предприятия с китайски компании за електромобили биха могли от своя страна да помогнат за увеличаване на продажбите на произведени в Европа автомобили на чувствителните към цените пазари в Африка, Азия и Латинска Америка, като помогнат на европейските автомобилни компании да намалят цените си, смятат анализаторите на американската инвестиционна банка.