Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Плахо подобрение на потребителските нагласи в Германия за началото на 2025 г.

Потребителските нагласи в Германия за началото на 2025 г. се подобриха слабо с оглед повишаване на очакванията за доходите и желанието за покупки при наличието на известен оптимизъм относно общото представяне на все още доста слабата водеща европейска икономика в края на настоящата година. Намаляващото желание за спестяване също допринася за лекото възстановяване на потребителския климат.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 5-и и 16-и декември 2024 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за януари), нарасна до -21,3 пункта от -23,1 пункта за декември (възходяща ревизия от -23,3 пункта), докато пазарните прогнози бях за по-умерено възстановяване на индекса до -22,5 пункта.

"След спада през предходния месец, потребителските настроения леко се подобриха, но само частично компенсираха предишните спадове. Въпреки това, потребителският климат остава на много ниско ниво от -21,3 пункта. Поглеждайки назад, виждаме стагнация от средата на 2024 г. насам", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK, като добави:

"Все още не се вижда устойчиво възстановяване на нагласите, тъй като несигурността на потребителите все още е твърде висока. Основната причина са високите цени на храните и енергията. Освен това опасенията относно сигурността на работните места нарастват в много сектори".

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец декември), за да определи настроенията за следващия месец (за януари 2025 г.).

След четири поредни месеца на спад индексът на потребителските очаквания за представянето на икономиката през следващите 12 месеца се подобри през декември до +0,3 пункта от -3,6 пункта през ноември, което е знак за предпазлив оптимизъм сред германските потребителите относно икономическите развитие в бъдеще.

Въпреки че низходящата тенденция в икономическите настроения е спряна за момента, потребителите все още не виждат никакви признаци за устойчиво икономическо възстановяване. Това мнение се споделя и от икономическите експерти, които понижиха значително прогнозите си за перспективите за растежа догодина. Институтите за икономически изследвания очакват в най-добрия случай минимален растеж през 2025 г., отбелязва GfK.

В същото време индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи в рамките на следващите 12 месеца, отскочи до +1,4 пункта, след като през ноември се срина с  с над 17 пункта до ниво от -3,5 пункта.

Въпреки повишението, нагласите на потребителите за техните доходи все още са значително по-ниски, отколкото бяха през лятото на настоящата година. Ревизиите надолу прогнози за икономическия растеж и данните, показващи повишаване на безработицата, възпрепятстват значително възстановяване на очакванията за доходите.

Известното повишаване на индекса на потребителските доходи се отразява позитивно върху склонността и желанието за покупки, като съответният индекс нарасна слабо през декември до -5,4 от -6,0 пункта през ноември.

В същото време индексът, измерващ желанието за спестяване, се понижи през декември до 5,9 от 11,9 пункта през предходния месец.

GfK обаче отбелязва, че в допълнение към високите цени на храните и енергията, нарастващите опасения за работните места в момента възпрепятстват едно по-сериозно подобряване на потребителските настроения. Интензивните дискусии за съкращения на работни места, затваряне на заводи и преместване на производството в чужбина, също допринасят за тези опасения.

Няколко големи компании, като автомобилния гигант "Фолксваген", намаляват производството и разходите, което поражда опасения от загуба на работни места.

Месечното проучване на института Ifo от преди дни пък показа, че бизнес моралът се е влошил повече от очакваното през последния месец на 2024 г.

Предсрочните избори през февруари следващата година също увеличават несигурността за най-голямата икономика в Европа, която е на път да се сви през 2024 г. за втора поредна година и продължава да изостава от партньорите си от еврозоната.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени