Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експерти поставят под съмнение версията, че причина за смъртоносната катастрофа на южнокорейския самолет е сблъсък с птици

Седемдневен траур в Южна Корея след самолетната катастрофа със 179 загинали

Спасителни екипи работят на мястото на самолетната катастрофа - 29 декември 2024 г.
Снимка: АП/БТА

Седемдневен траур е обявен в Южна Корея след днешната самолетна катастрофа на летището в град Муан. Потвърдена е смъртта на 179 души, а оцелелите са само двама.
Самолетът "Боинг 737" на южнокорейската нискобюджетна авиокомпания "Чеджу еър" e извършвал полет от тайландската столица Банкок до град Муан. 

Машината се разби в предпазната ограда на пистата и избухна в пламъци. На кадри, разпространени от местни медии, се вижда как самолетът се приземява "по корем" без да е задействан колесника.

Сред първоначалните версии за инцидента е сблъсък с ято птици. За опасност от такъв сблъсък екипажът е бил предупреден от контролната кула на летището, поради което приземяването първоначално е било отказано.

Две минути по-късно обаче пилотът е подал сигнал за бедствие и от кулата са разрешили кацане. 

Разследващите екипи обявиха, че са открили черните кутии на машината, произведена през 2009 година. 

Междувременно на летището се събраха роднини на пътниците, които са предимно южнокорейци по националност. Те са се връщали от почивка в Тайланд. Катастрофата се определя като най-тежкият инцидент с южнокорейска авиокомпания през последните 30 години.

А експерти заявиха днес, че около най-смъртоносната самолетна катастрофа в Южна Корея витае неяснота и поставиха под въпрос първоначалните предположения, че самолетът може да е паднал заради сблъсък с птици, предаде Ройтерс.

"Защо пожарните коли не са разпръскали пяна на пистата? Защо не са били на място, когато самолетът се е приземил? И защо в края на пистата е имало тухлена стена", пита се редакторът на новинарския портал "Еърлайн Нюз" (Airline News) Джефри Томас, цитиран от агенцията.

"Сблъсъкът с птици не е нещо необичайно, проблемите с ходовата част не са необичайни. Ударите с птици стават много често, но обикновено сами по себе си те не водят до катастрофа", каза  още Томас.

Австралийският експерт по безопасност на авиокомпаниите Джефри Дел заяви, че "никога не е виждал случай, при който сблъсък с птици да попречи на разгъването на колесника". 

Друг австралийски експерт - Тревор Йенсен, посочи, че пожарните и аварийните служби обикновено са готови за кацане без колесник, "така че в този случай това изглежда непланирано".

Обикновено при кацане без колесник "ще се приземите върху двигателите и ще усещате неравностите по пистата", обясни още Томас. "Има пожарни коли, които покриват пистата с пяна, и тогава се каца в най-отдалечения край на пистата, обикновено тези случаи завършват благополучно", добави той.

По публикацията работи: Мария Йорданова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна