Работодателите настояват за проектирането и изпълнението на дългосрочни инфраструктурни, стратегически проекти, които да подобрят регионалната свързаност, след приемането на България в Шенген.
Потенциалните положителни ефекти се изчисляват на 1.5 милиарда евро годишно. Облекчаването на трафика по границите, подобряването на конкурентоспособността на българските стоки и инвестиционният интерес към страната ни обаче може да не отговори на очакванията заради лошата инфраструктура, посочи Мария Минчева от Българската стопанска камара:
"Дори когато няма контрол по границите, много е трудно да се стига до тях, така че, след като тази пречка отпадна, би трябвало много внимателно да се огледат инвестициите в дългосрочни и стратегически инфраструктурни проекти, така че да се облекчи трафикът на стоки и достъпът всъщност до всички региони в България, което е от съществено значение за развитие на бизнеса и на по-слабо развитите региони".
Членството на България в Шенген отваря пътя към еврозоната, според бизнеса и експерти, но политическата нестабилност може да забави страната ни по пътя към общата европейска валута дори след 1 януари 2026 година.