В понеделник рафинерии, оператори на танкери, търговци и пристанищни ръководства в цяла Азия са разтревожени как да се справят с последиците от най-агресивните до момента санкции на САЩ върху петролната индустрия на Русия и въздействието им върху основните вносители на руски петрол като Китай и Индия, съобщава Блумбърг.
Двете страни са основните бенефициенти на по-ниските цени на руския суров петрол след началото на войната на Москва в Украйна в края на февруари 2022 г., работейки около западния ценови таван от 60 долара за барел, предназначено да ограничи средствата, постъпващи обратно към Москва. Но увеличаването на наказателните мерки чрез набор от санкции, насочени към производители, застрахователи и плавателни съдове, хвърли в безпорядък тази търговия, отбелязва агенцията.
Независимите рафинерии в китайската провинция Шандун - може би най-ентусиазираните купувачи на руски петрол, проведоха спешни срещи през уикенда, за да се опитат да решат дали все още могат да приемат доставките на суровия петрол, който вече е на път, когато санкциите бяха обявени, отбелязаха търговци.
В Индия, която разчита на Русия за около една трета от своя внос на петрол, рафинериите бяха оставени да тълкуват последствията от покупките си на суров петрол "Уралс", изучавайки документите със своите юридически екипи. Представители на рафинерията казаха, че се подготвят за голямо прекъсване на вноса, което може да продължи между три и шест месеца.
Санкционираните от САЩ преди дни танкери са обработили над 530 милиона барела руски суров петрол миналата година, което представлява около две пети от износа на суров петрол по море на страната, отбеляза фирмата за анализ на данни Kpler. Повече от половината от този обем, около 300 милиона барела, е бил транспортиран до Китай, добавяйки приблизително 61% от китайския внос на руски петрол по море.
Независимите китайски рафинерии, известни като "рафинерии-чайници", вероятно ще понесат загуби, тъй като цените на петрола се покачват и разходите за доставка стават по-скъпи.
Цените на китайския дизел скочиха през уикенда в отговор на новата ситуация, посочва Блумбърг.
В резултат на това корабните оператори и "рафинериите-чайници" вече започват да обмислят "иновативни" начини за заобикаляне на санкциите, казаха търговци. Пренасочването на руския суров петрол със санкционирани танкери към по-малки частни терминали вместо към по-големи пристанища и използването на камиони вместо тръбопроводи за транспортирането му в Китай са сред вариантите, които се разглеждат.
Пристанищата в Шандун са в повишена готовност за санкционирани кораби от миналата седмица, след като компания, управляваща няколко терминала в района, предупреди за обработката на такива кораби. "Рафинериите-чайниците" се радваха на големи отстъпки както за руския, така и за иранския петрол през последните години, подпомогнати от екосистема от танкери на "сенчестият" флот, местни финансисти, както и пристанищни и складови оператори, които продължиха да подкрепят в най-голям степен деноминираната в китайски юани търговия.