Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Синдикати и родители в спор за оценката за дисциплина в училище

Снимка: Асоциация Родители

От синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" категорично настояват да се въведе незабавно оценка „дисциплина“, която да стимулира ученици и родители, формирали добро възпитание; учителите да могат регламентирано да отправят послания, не само към учениците, но и към техните родители, при нарушаване на училищния правилник; да се прилага безпрекословно забраната за използване на телефони в училище.

Оценката за дисциплината може да се въведе с промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Тя би могла да бъде част от общия сбор оценки, които се вземат предвид при класиране на ученик в предпочитано училище.

От профсъюза предлагат още при отказ на родители да им се налага финансова санкция от 500 лева.

Обществото очаква по-добро качество на българското образование, но това не може да се случи без съществена реформа, която започва от възпитанието, преминава през превенцията на агресията и продължава с изграждането на личности, коментира пред БНР-Радио София д-р Юлиян Петров - председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".

По думите му, съществуващите в момента инструменти в тази насока много трудно се използват и прилагат административно. Българските учители са в трудна ситуация. Те не могат по никакъв начин да задължат родителите да съдействат ефективно.

"Искаме да има комуникация между училищни власти и родители, да има превенция на лошите изключения при проблемни ученици. Санкцията е въпрос на уточнения. За нас е важно да се приеме философията, да признаем, че има проблем."


"Проблем с дисциплината в училище има, макар и не навсякъде. Обикновено учителските екипи и ръководствата се справят. Шуми се, ако проблемът не се преодолява, ако има напрежение", смята Зорница Трифонова - специалист "Образователни програми и социално-емоционално учене" в асоциация "Родители".

Решението със санкция – оценка за ученика или глоба за родителя, е бързо, но показва безсилието на системата да реагира.

Преди да се въведе оценка за дисциплината, трябва да е ясно какво се цели и какво ще се постигне с нея.

Трифонова е убедена, че най-често оценката само маркира наличието на проблем, но не води автоматично до промяна в поведението на детето.

"Повече ще помогне, ако се потърсят причините за нарушаването на дисциплината. Да се окаже подкрепа, да бъдем добронамерени. Порицаването не е превенция. Училището трябва да ползва услугите на повече специалисти. Решенията трябва да се обсъдят с всички заинтересовани страни."

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени