Глобалните продажби на напълно електрически и plug-in хибридни превозни средства (EV) ще нараснат с най-малко 17% тази година до над 20 милиона автомобила, като този ръст се очаква да бъде подпомогнат от разширяването на китайските субсидии за търговията с автомобили, прогнозира изследователската фирма Rho Motion, цитиран от Ройтерс.
Европа, вторият по големина пазар на електромобили в света, ще се върне към растеж на продажбите на електромобили, тъй като целите за емисиите на въглероден диоксид (CO2) ще влязат в сила и по-евтините модели ще станат достъпни, но темпото на нарастване ще остане по-бавно в сравнение с 2023 г., отбеляза Йола Хюз, ръководител на отдела за изследвания на Rho Motion.
Производителите на автомобили гледат на 2025 г. като на трансформираща година, тъй като Европа въвежда нови цели за насърчаване на приемането на електромобили, а Китай разширява субсидиите, докато САЩ отменят своите цели за електрификация под управлението на президента Доналд Тръмп, посочва Ройтерс.
Според Rho Motion, продажбите на електромобили в Китай вероятно ще нараснат повече от предишната прогноза за увеличение със 17% през 2025 г. и ще засилят господството на пазара благодарение на разширяването на субсидиите. През 2024 г. те отбелязаха ръст с рекордните 40% до общо 11 милиона електромобили.
Продажбите на произведени в Китай електромобили ще потвърдят тенденциите от 2024 г. в Латинска Америка, където достигнаха пазарен дял от над 80%, и ще продължат да нарастват в Азиатско-тихоокеанския регион и нововъзникващите пазари, прогнозира още Rho Motion.
За Европа анализаторската копания пък прогнозира общ ръст на продажбите на електромобили от 15% спрямо продадените през 2024 г. 3 милона броя EV.
Според анализа, производителите на автомобили в Европа все още рискуват глоби за около 10 милиарда евро за неспазване на целите за емисиите в ЕС, въпреки че купуват кредити от производители на EV чрез пулове (закупуване на въглеродни кредити от компании за електрически превозни средства). По предишна оценка обаче, те рискуват глоби в размер на 15 млрд. евро, изключвайки развитието на индустрията и новите пулове за емисии.
Rho Motion също така предвижда ръст на продажбите на EV с 16% в САЩ през 2025 г. с ограничено въздействие от промените в политиката на Тръмп, но очаква тези промени да имат дългосрочни последици, включително спад с цели 47% при търсенето на батерии за електромобили до 2040г. , според най-лошият сценарий.
"В САЩ много голямата несигурност очевидно е засегнала пазара през последната година и ние очакваме намалени прогнози за EV. Въпреки това, преминаването към електрически превозни средства все още се случва и все още ще видим растеж през следващото десетилетие", посочи Йола Хюз пред Ройтерс.