Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Столичното метро става на 27 години

Стоян Братоев
Снимка: БГНЕС
На днешния ден преди 27 години е пуснат в експлоатация първият участък от софийското метро - от “Сливница” до “Константин Величков”.

“Искам да поздравя колегите от “Метрополитена”, колегите от строителните фирми, които са строили и строят метрото в момента, проектанти, надзорници, инвеститори с днешния ден, когато се навършват 27 години от пускането на първия участък на метрото”, каза Стоян Братоев - директор на Столичния Метрополитен.

По думите на Братоев този първи участък не е свършил някаква сериозна транспортна работа, но метрото все отнякъде трябва да започне и постепенно нараства, за да стигне до сегашните 52 км и 47 метростанции.

“Няма метрополитен в света, който да е спрял развитието си. Има периоди, когато намаляват темпото, според развитието на града, периоди, когато се засилва темпото, когато градовете се развиват, и при нас е така”, казва Братоев.

Показателно за облекчението на наземния трафик, което е следствие от работата на метрото, е че по първата линия на метрото, която свързва столичния квартал “Люлин” с центъра на града, са пътували 14 линии на градския транспорт, а сега са само 4.

“Метрото се развива само в местата, където има голям пътникопоток, който не може да се обслужва от нормалните линии на градския транспорт, или за да се обслужва трябва да има много паралелни линии. Метрото вози по 40 хил. пътника на час, докато наземния градски транспорт по 4-5 хил. души”, коментира още Братоев.

Метрото не догонва, метрото изпреварва, казва той и обяснява, че всеки участък, когато се строи, паралелно със строителството трябва да се мисли и как ще се осигури превозът на пътниците. Трябва да има влакове, които се движат, тези влакове трябва да обезпечават необходимия график, т.е. интервали на движение, да превозват необходимия брой пътници, които разчитат на този участък.

“В момента извършваме доставка на още два вида влакове. За третата линия още 8 влака, във връзка с разширението. За третата линия ще са същите, каквито се движат и в момента - на Siemens. Строим още 9 км, а това, което имаме не е разчетено за цялата дължина на линията.

Годността на един влак за метрото е от порядъка на 28 години, след това трябва да се модернизира или да се бракува. Първите влакове при нас бяха 12 и от тях са останали 4 за модернизиране.

В момента столичният “Метрополитен” разполага с 52 влака по първата и втората линия и 30 по третата. За потребностите на София е необходимо да има поне 80 км. метролинии, а към момента са изградени 52 км. и се строят нови 9 км. Останалите 20 км ще бъдат в различни участъци на града.

Така например метрото тепърва ще се развива на север, където районите са слабо застроени и не са усвоени. С метрото може да се стимулира това строителство и така натискът от южните райони ще започне да намалява. По третата линия метрото ще се развива от кв. “Левски” към кв.”Враждебна”.

Чуйте целия разговор на Константин Лавсов в звуковия файл.

Още по темата: 
По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна