Американския самолетостроител "Боинг" (Boeing Co.) обяви във вторник, че годишният му приход за 2024 г. е бил в размер на 66,5 милиарда долара, което представлява спад от 14% спрямо предходната година, докато приходите му само за последното тримесечие на миналата година са се свили с цели 31% на годишна база до 15,2 млрд. долара.
Компанията отчете нетна загуба от 11,8 милиарда долара за цялата изминала година, което е най-голямата финансова загуба от 2020 г. насам, като в рамките на четвъртото тримесечие нетната ѝ загуба достигна 3,9 млрд. долара и беше в резултат на разходи за трудови спорове, такси за отбранителна програма и оперативна неефективност.
По този начин общите загуби на "Боинг" от 2019 г., когато бяха фаталните катастрофи на два нейни самолета MAX, довели до смъртта на общо 346 пътници на борда.
Освен това Boeing регистрира загуба от $5,46 за акция през трите месеца до 31-ви декември 2024 г., в сравнение с загуба от едва $0,04 на акция през същия период на 2023 г. и пазарни очаквания за загуба от 3,08 долара на акция. За цялата изминалата година загубата за всяка една акция на самолетостроителния гигант скочи до $18,36 от $3,67 през 2023 г.
"Моят екип и аз сме фокусирани върху извършването на фундаменталните промени, необходими за пълно възстановяване на представянето на нашата компания и възстановяване на доверието на нашите клиенти, служители, доставчици, инвеститори, регулатори и всички други, които разчитат на нас", посочи изпълнителният директор Кели Ортберг след представянето на финансовите резултати.
Компанията очакваше да увеличи производството си през 2024 г., но инцидент с вратата на самолет 737 Max малко след излитането му от Портланд, Орегон, в началото на миналия януари, отново се отрази негативно на "Боинг".
Вследствие на инцидента на борда на полет на Alaska Airlines, Федералната авиационна администрация ограничи производството на реактивни самолети Max, докато "Боинг" успее да убеди федералните регулатори, че е коригирал проблемите с качеството и безопасността на производството.
Ударът върху финансите и репутацията на компанията се разшири и върху продажбите на нови самолети.
Boeing не получаваше поръчки за нови самолети 737 Max в продължение на най-малко два месеца и завърши годината далеч зад неговия основен конкурент - Airbus в общите нетни поръчки за търговски самолети.