Последните санкции на САЩ срещу търговията с петрол на Русия, наложени през януари от бившия президент Джо Байдън, доведоха до спиране на редица танкери, които доставят руски суров петрол, което може да засили значението на тези мерки при евентуалното провеждане на преговори за прекратяване на войната в Украйна, съобщава Блумбърг.
94 от 154 активните танкери (или около 60%), поставени в черния списък от отиващата си администрация на Байдън миналия месец заради участието им в търговията с руски петрол, са спрели да превозват важната енергийна суровина за сметка на Москва или за някой друг, показват данни за проследяване на кораби, събрани от агенцията. Други 7 са били в процес на строителство или на морски изпитания.
В сряда президентът на САЩ Доналд Тръмп каза, че е разговарял с Владимир Путин за прекратяване на войната в Украйна. Дискусията е засегнал и въпросите с енергетиката, но, според говорителя на Кремъл Дмитрий Песков, не и въпроса със санкциите.
Мерките от 10-ти януари принуждават Русия да пренастрои веригата си на доставка на петрол, за да намери алтернативни кораби и да плати високи транспортни разходи за тях. Освен това доставя товари по необичайни начини. Залогът е капацитетът на страната да продължи да доставя на все по-предпазливи клиенти и в крайна сметка на собственото производство на въглеводороди в Русия, отбелязва Блумбърг.
Въпреки че все още няма признаци, че петролният добив на Русия е засегнат от мерките, руският танкерен флот очевидно е разрушен. Около половината от бездействащите кораби, наблюдавани от Блумбърг, станаха неактивни веднага след като бяха включени в черния списък.
Твърде рано е обаче да се каже какво ще се случи с останалите танкери, които бяха санкционирани на 10 януари и засега все още вършат работа. Ако историята е някакъв ориентир, някои от тях също ще бъдат принудени да спрат да търгуват.
От 44 танкера, които са поели петролни товари, откакто са в черния списък, 20 работят само в рамките на Русия. Други девет са "специализирани совалки", използвани от два проекта на остров Сахалин в Далечния изток на Русия, повечето от които се мъчат да разтоварят своите пратки.
Индийското правителство заяви след налагането на санкциите, че няма да позволи на санкционираните кораби да акостират в пристанищата на страната след 27 февруари, като могат да правят това преди този срок, само ако превозват товари, натоварени преди 10 януари. Много пристанища в китайската провинция Шандун, център на независими рафинерии, са предпазливи да обработват санкционирани танкери след предупреждение от основен оператор на терминала. По същия начин най-голямата рафинерия в Турция, другият основен клиент на Русия, също ограничава покупките, за да не попадне в санкциите на САЩ.
Нежеланието на най-големите купувачи на руски петрол да приемат кораби, санкционирани от Вашингтон, започва да създава логистични главоболия на износителите, отбелязва Блумбърг.
Въпреки че неактивните кораби са разпръснати по целия свят, има места, където някои от тях са се събрали.
Тези места включват Уст-Луга в Балтийско море, в Черно море - въпреки че повечето изчезват от автоматизираните системи за проследяване при навлизане в черноморски води, както и в Мраморно море. В Азия групи кораби са закотвени близо до руското пристанище "Козмино" и китайското пристанище "Джоушан".
Повече са се събрали в архипелага Риау, източно от Сингапур, който е по-известен на пазара с тайния трансфер на ирански петролни товари.
Около 2 милиона барела суров петрол "Соколо" от проекта "Сахалин 1" бяха прехвърлени на много голям превозвач на суров петрол за по-нататъшно изпращане до Китай от специализирани танкери-совалки, които бяха в черния списък. Още две подобни танкерни совалки стоят близо до Китай с товари на борда.
Проектът "Сахалин 2" също има забавяне при разтоварването на товари. И трите танкери-совалки, които обикновено се използват, сега бездействат, докато четвъртият, влязъл, за да превози петрола, почти е спрял в Японско море.
Само суров петрол от арктическото пристанище Мурманск все още се изнася със санкционирани танкери в значителни количества. Този петрол вече се изтегля до пристанището и се съхранява там на кораби, включени в черния списък. Първият от корабите, превозващи арктически суров петрол от Мурманск, все още е на поне седмица от дестинациите си.