"Справедлив преход към устойчив начин на живот" е мотото, с което ще бъде отбелязан Деня на потребителя 15 март.
Скорошно изследване сочи, че 94% от над 30 000 души от 31 страни подкрепят преминаването към по-устойчив начин на живот, като са готови да избират екологични продукти, да намалят отпадъците и опаковките и да се насочат към етични марки. И все пак, съвременните хора са изправени пред значителни бариери (нарастващи разходи, ограничен избор, пречки пред възприемането на устойчиви навици и др.), затова над 80%от участвалите в допитването казват, че за предприемането на подобни действия се нуждаят от по-силна подкрепа от правителства, фирми и международни организации, отбелязват от онлайн платформата "Ние, потребителите".
Близо 800 милиона души са изправени пред хроничен глад, а всеки пети смъртен случай в световен мащаб е свързан с нездравословно хранене.
Отговорни за повече от една трета от глобалните емисии на парникови газове и над 85% от загубата на биологично разнообразие са хранителните системи.
Без спешни действия за защита на околната среда много от най-сериозните предизвикателства, пред които са изправени потребителите, ще ескалират значително.
От "Ние, потребителите" са предприели инициатива да бъде съставена карта на магазини за покупки без опаковки. За целта се разчита на потребители, които да подават адреси на магазини в страната, от които може да се пазаруват продукти в насипно състояние.
Целта е не само хората да знаят къде в близост има такива магазини, но и да се замислят за възможното ограничение на употребата на ненужни опаковки, които често пъти не могат и да бъдат рециклирани заради мазни и други замърсители.
Пред БНР-Радио София Габриела Руменова от "Ние, потребителите" информира за възникване идеята за отбелязване на такъв ден и коментира провеждането на бойкоти срещу веригите супермаркети, както и предложенията за таван на надценките.
Тя подчерта, че най-ниската често е подвеждаща. А и не гарантира добро качество или характеристики на продуктите.
Бойкотът очевидно беше неуспешен след отговора с отстъпки на магазините.
"Това сякаш бе социален експеримент. Купувачите трябва да покажат, че са по-силни - с това, че са информирани и умеят да правят разумен избор преди касите."