“Прогонване на тихите убийци на Черно море” коментираха специалисти от Института по океанология със студенти от специалност „Инженерна екология” на Технически университет – Варна. Учените и младите хора дискутираха и решения за управление за намаляване на пластмасовите отпадъци в Дунавския басейн. Общият знаменател беше замърсяването на големите водни басейни до нас. "Тихите убийци" на морето са изпуснатите или изхвърлени рибарски мрежи, коментираха учените.
Това са всички рибарски мрежи, които са изтървани или изгубени в морето. Там те продължават да водят т.нар.Скрит начин на облавяне на риби, вкл. бозайници и птици. Затова се наричат „тихи убийци“. Тези мрежи са най-много в т.нар.крайбрежна зона, където са и рибарите. Най-лесният начин да бъдат „прогонени“ от морето е рибарите да ги извадят и те го правят. Проблемът е, че извадени на сушата те стават замърсител там и формират незаконни сметища. Остава въпросът кой има ангажимент към събирането на този боклук? Проблемът е подобен на този със незаконните сметища – те са отговорност общините по места, но от друга страна и МОСВ и РИОСВ също имат отговорности, отбеляза доц.Виолин Райков от Института по океанология. Цялото интервю на Мариела Димитрова с него може да чуете в аудиофайла.
Изходът е в кръговата икономика – тези отпадъци на бъдат събрани, раззделени и рециклирани. В България има рециклиращи компании, но процесът трябва да се регламентира – да се знаем кой събира този отпадък, кой го рециклира и т.н. или да се концентрира отговорността, но и да се отдели финансов ресурс, коментира Райков. Ние, като учени тези процеси няма как да ги контролираме, но ги наблюдаваме. За съжаление дискусиите и създаваните работни групи през годините не доведоха до решаване на проблема. Възможно решение биха били стартъп компании и повече проекти с европейско финансиране и съвместно с другите държави, тйкато този проблем е трансграничен. И държавата трябва да участва, разбира се, за да се види как този пластмасов отпадък може да бъде използван за някоя друга индустрия, каза още ученият.