Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За първи път на българска сцена

В Софийската опера и балет премиерата на мюзикъла "Матилда" е на 27 март

Снимка: Софийска опера и балет

Мюзикълът "Матилда"по едноименната книга на Роалд Дал ще бъде представен за първи път в България, с премиера на 27 март в Софийската опера и балет.
Повече за него разказа режисьорът Юлия Кръстева, която разкри, че преговорите са отпреди две години, докато се стигне до днешното ѝ осъществяване, идеята за проекта е реализирана съвместно с акад. Пламен Карталов.

"Още от “Мамма Миа“ (2018), след това “Шрек“,“Клетниците“, “Баща ми бояджията“, който се пренесе от големия екран на сцената на операта, това е една стратегия на театъра, за създаване на млада публика, която е по-различна, с намерението да бъде привлечена и за оперните заглавия, не само за мюзикълите", посочи режисьорът.

  • Историята в мюзикъла е на детето Матилда,  която има своето развитие в семейната среда, а малко по-късно и в училище, където се среща със злата директорка Трънчбо, роля,  която се изпълнява от мъж, както във филма, така и в мюзикъла (Николай Петров и Атанас Йонков). Като противовес на злото се явява мис Хъни, племенница на Трънчбо (Весела Делчева) в ролята на добрата учителка. Всъщност, Матилда и мис Хъни са две сродни души, които си дават сили една на друга и успяват да преодолеят препятствията в живота. Мис Хъни, смачкана от грижите на злата леля, виждайки Матилда, решава да я защити, започва да се бори и остава винаги до нея.
    Мюзикълът приключва със щастлива развръзка и отворен финал.

"За детето Матилда първите препятствия са в семейната среда, тъй като в семейството се набляга на гледането на телевизия и по-малко четене на книги. Всяко нещо, което тя направи винаги е неодобрено и среща грубо отношение.
Всъщност, раждането на Матилда е неочаквано. В семейството има разочарование, че се ражда момиче. Тук са показани и тези съвременни проблеми, когато невинаги планирането се случва по начина, който искаме. Семейството очаква, че когато тя попадне в училище при Трънчбо, ще бъде превъзпитана, но се случва така, че отношението към Матилда я обръща навътре към себе си. С помощта на мис Хъни тя импулсира своята вътрешна енергия и развива постепенно своите способности и дарби. Благодарение на тях тя успява да даде много силни житейски уроци на всеки,  докоснал се до историята ѝ", коментира Юлия Кръстева.

Сцена от мюзикъла „Матилда“ в Лондон. Снимка: Manuel Harlan, Ellie Kurttz

В представлението ще видим утвърдени артисти, също и деца - две малки актриси, дублиращи се една друга. Това са 9-годишните Никол Веселинова и Марта Ватева.
На сцената на мюзикъла са 20 деца, в подготовката му участваха 38. Голяма част от децата са от вокално-театрална група "Таласъмче“ с ръководител Димитър Констанцалиев.

В постановъчния екип участват още: декори - Нела Стоянова, костюми - Християна Михалева-Зордалиева, хореография - Виолина Топалова. Диригенти - Светослав Лазаров и Игор Балдънов.

По думите ѝ, човек трябва да носи в себе си детското, да бъде не само психолог, но и педагог.

"С децата трябва да имаш от всичко по малко - трябва да я има и строгостта,  да говориш и на техния език, да се поднесе всичко под формата на игра, а любовта и светлината са тези, които водят. Не само малките, но и големите артисти са така - като цветя, които трябва да поливаш и отглеждаш. Въобще човекът на сцената е много специален. Артистите са с отворена сензорика, която ако я нямат, те няма как да влязат в живота на всеки герой, който пресъздават", изтъкна режисьорът.

Чуйте цялото интервю на Мария Бояджиева в звуковия файл.

По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна