45 училища от 34 населени места в цяла България ще станат част от випуск 2025/2027 на програмата “Училища за пример“ на фондация "Заедно в час" през месец юли.
Участниците са рекорден брой, след като през 2024 г. беше разширен обхватът, включвайки 40 училища.
Програмата подкрепя училищните екипи да усъвършенстват преподавателските си практики, така че учениците да бъдат по-мотивирани, по-ангажирани и по-успешни. Тя е част от дългогодишните усилия на фондацията, която тази година отбелязва 15-годишнина, за подобряване на образователната среда в страната.
“Високият интерес към програмата и положителните резултати в завършилите училища ни показват, че обученията дават реални и приложими решения на предизвикателствата в класната стая. Очакваме с нетърпение началото на новия випуск през юли, когато всички ще се съберем за първи път“, споделя Ивелина Пашова, ръководител на програмния екип в „Заедно в час“.
Досега в програма „Училища за пример“ са участвали 140 училища от 21 области на страната.
1400 директори и учители са преоткрили радостта от преподаването, превръщайки класните стаи в пространства за вдъхновение, а над 59 000 ученици в България вече са по-мотивирани да надграждат знанията си. Амбициите на фондацията са до 2026 г. броят на училищата, завършили или преминаващи 2-годишната програма, да бъдат над 10% от училищата в България.
В края на 2024 г. за участие в програмата бяха подадени 104 кандидатури. Одобрените училища са разнообразни по профил: 21 основни, 14 средни училища, както и професионални гимназии и обединени училища. Най-много участници има от областите София, Бургас и Варна.
Училищата варират значително по размер – от най-малкото, в село Юпер (област Разград) с 48 ученици, до СУ “Васил Левски“ в Русе с над 1300 ученици.
Общият брой на учениците, които ще имат възможност да учат по-ангажиращ за тях и обвързващ науката с реалния живот начин, е над 17 000.
Повече от 470 учители и директори ще преминат през двугодишната програма, която ще ги запознае с доказано успешни педагогически практики от класните стаи. Фокусът е върху сътрудничеството, екипната работа и създаването на ангажираща учебна среда.
Първото голямо събитие за новите участници е лятното въвеждащо обучение, където училищата ще се срещнат със своите лични ментори – опитни директори, учители и образователни експерти.
Те ще ги подкрепят през цялото им участие в програмата и ще помагат за адаптирането на новите знания към конкретните нужди на училището.
В процеса на работа екипите на бъдещите училища за пример ще се научат заедно да поставят цели, да планират и да реализират промени. Програмата насърчава споделянето на успешни подходи между екипите чрез „отворени класни стаи“, конструктивна обратна връзка и съвместно преподаване, като изгражда култура на професионална подкрепа и развитие.
В ефира на Радио София Ивелина Пашова внесе яснота каква е ситуацията с днешна дата с преподавателските кадри, промени ли се в желаната посока, има ли подготвени млади професионалисти, които да се задържат в системата на образованието по-дълго време.
“Много ми се иса да кажа, че този проблем е решен, но не е, все още. Към днешна дата продължава да има много желаещи да станат учители и продължава да има много хора, които влизат като преподаватели в училище, но това не е валидно за всички предмети, както и за всички населени места - уточни тя и допълни: Продължава да има недостиг на учители по математика, по природни науки също и това продължава да бъде много голям проблем. Искаме да развиваме система, в която децата да имат високи постижения по математика, да работим по STEM методи, а всъщност няма достатъчно хора, които да преподават в тази сфера“.
Пашова илюстрира с пример, факта, че много малко хора взимат педагогическа правоспособност, за да могат да преподават по тези предмети, понеже техните професии и образование им помагат да намерят по-добра реализация другаде.
“Малка част от тях избират да станат учители и по-малка част от хората избират да учат изобщо тези специалности“, посочи тя.
По думите ѝ, директорите на училища засега продължават да намират решение на проблема, но без яснота доколко то е устойчиво.
“За да има устойчиво решение, е важно да мислим в посока - какви политики може да има държавата, така че най-добрите ни математици, химици и физици да избират учителската професия.
Хората продължават в учителската професия и остават там, където се чувстват подкрепени, където усещат, че се развиват, и където разбират, че тяхната работа има смисъл за учениците“, категорична е Ивелина Пашова.