Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Анимационен филм, в който главният герой е котка, която заедно с група животни се опитват да се спасят от опустошително наводнение на борда на малка лодка, без диалог и човешко присъствие, с послание за приятелството, устойчивостта и въздействието на изменението на климата. Това е „Потоп“, носител на „Оскар“, „Златен глобус“ и „Сезар“ за най-добра анимация, а вече и на наградата на публиката LUX, на която Европейският парламент е съорганизатор. Носителят на отличието се определя с гласовете на публиката и на евродепутатите, като всяка от двете групи имат тежест от 50% в крайна оценка.
И тази година в подбора от общо пет филма имаше многообразие от жанрове - те са игрални, анимационни, документални произведения или дори съчетание на различни стилове, но общият знаменател беше фактът, че всички номинирани са копродукции. В светлината на прожекторите "Animal" постави правата на работниците, "Джули си мълчи" - тормозът над непълнолетни, "Мирни хора" - войната в Украйна, "Дахомей" - неоколониализма, а победителят - "Потоп" - климатичната криза. Грегъри Залкман - един от продуцентите на лентата, подчерта:
„Не усещам, че това е конкурс, а вид фестивал, тъй като честваме разнообразието на европейското кино във всичките му жанрове. Това са много различни филми и не съм сигурен, че е възможно те истински да се конкурират помежду си. Чувствам, че по-скоро това е един празник на кино-изобилието и това, което ние можем да предложим и публиката да види на екраните си.“
„Потоп“ е копродукция на Латвия, Франция и Белгия и с бюджет от по-малко от 4 милиона долара създава история, която трогна аудиторията по целия свят. Продуцентът Рон Дайенс, заяви следното на церемонията по награждаването миналата седмица:
"Този филм, в по-голямата си част, е латвийски и това е важно да се каже, защото Латвия не разполага с много средства. А създаването на анимационен филм е трудно, защото струва скъпо. Но го направихме и спечелихме "Оскар" в надпревара с филми, които са със 16 пъти по-висок бюджет спрямо нашия. Това е копродукция. А разликите създават взаимно допълване, което ни издига. Това е едно от посланията на филма, но това ни показва и Европа. Трябва да продължим по този път."
И мнението на режисьора на филма Гинтс Зилбалодис:
„Преимущество на Европа би могло да бъде гъвкавостта. Не можем да се съревноваваме с големите холивудски филми при техните условия, но можем да правим нещо оригинално и в това се крие нашата сила.“
Подборът на филмите показва, че киното и ангажираността на обществеността с политиката вървят ръка за ръка.
Основната идея на конкурса е в момент, в който се засилва разпространяването на дезинформация и пропаганда киното също да влезе в ролята на двигател на социална промяна, карайки хората да се замислят над определени проблеми и да говорят за тях.
Председателката на комисията по култура и образование към Европейския парламент Нела Рил заяви следното след обявяването на победителя:
„Силното гражданско участие тази година в оценяването на номинираните филми доказва, че обществеността е ангажирана и защитава демокрацията. Това е само началото. Сега трябва да превърнем тази ангажираност в дългосрочно гражданско участие в обществения живот. Като пример мога да кажа, че гледах филма „Потоп“ с децата ми, които са на 5 и 8 години и сега вече те разбират какво са климатичните промени и миграцията.“
Изказването на председателя на Европейската филмова академия Майк Дауни също беше в този дух:
„Културата, и особено киното, играят централна роля в изкристализирането на чувството за споделена европейска идентичност. Ценностите на европейската ни демокрация са същите, като тези, показани в петте подбрани филма. Щастлив съм, че тази награда се връчва в деня, в който Европейската космическа агенция и „Арианспейс“ изстреляха сателитът за изучаване на земята Biomass, който ще допринесе за изясняване на ситуацията с въглерода в атмосферата. Така, както главния герой във филма, открива отново изгубената топка, с която си е играл и смята, че няма да види отново, осъзнаваме, че понякога, особено в мрачните времена за Европа в момента, неща, които сме мислили, че сме загубили, могат да бъдат намерени отново и да се надяваме, че едно от тях е мира.“
Защо именно "Потоп" спечели? Отговорът на Камен Балкански - директор на офис МЕДИА към бюро „Творческа Европа“ за България:
"Моето лично мнение е, че потоп с печели, защото всъщност това е награда на публиката. В случая добрата анимация, универсалността на посланието и симпатиите към този черен котаракса направили така, че "Потоп" да спечели.Не защото останалите филми не са сериозни и не са силни.Но "Потоп" явно е феномена на 2024-а година и това се отрази и в наградата LUX."
Кой беше Вашият фаворит?
"Аз също съм за "Потоп", защото смятам, че такава пълнометражна анимация рядко успява да бъде толкова артистичнаи далеч от комерсиалното.В случая имаме точно това. Една сериозна и наистина артистична анимация,която заслужава адмирациите на публиката."
В един от филмите имаше българско съучастие - Animal, на гръцката режисьорка София Екзархоу.Продукции с българско съучастие са били номинирани и друг път.Имаме ли повод за гордост?
"Разбира се, че имаме повод за гордост. България участва като копродуцент в това заглавие в лицето на продуцента Иван Тонев с ArtsDigital. През годините "Урок" и "Източни пиеси" също са се състезавали за тази награда. Наградата всъщност се състои в превеждането на филма на 24-те езика на Европейския съюз, както и безплатен показ в 27-те страни членки. Между другото, петте номинирани филма за наградата бяха част от програмата на Sofia Film Fest тази година и се радваха на добра публика по време на фестивала през март."
Според вас остава ли културата на заден план на фона на бурната геополитическа обстановка в последно време? Или пък напротив - всъщност има риск тя да се превърне в инструмент на определени политически интереси?
"Аз се надявам тя да се превърне в инструмент на културни интереси, тъй като всичко което правим, както знаем, всъщност го правим в името на по-доброто съществуване на човечеството. А културата е част от това по-добро съществуване. Всякакви други финансови задължения, които имаме към социалния и политическия живот, биха били неразумни или нелогични, ако в края на краищата ние нямаме усет към културата и към това да живеем по-добре и по-цивилизовано. В този смисъл много се надявам, че в новата многогодишна финансова рамка, която започва да се обсъжда още от тази година, културата ще бъде приоритет, макар тя да е притисната от необходимостите на новата геополитическа ситуация. Между другото до 7 май включително има отворена покана за гласуване и за коментар на приоритетите на многогодишната финансова рамка. Всички са добре дошли да коментират и да кажат какво е тяхното мнение, кои, според тях, са важните моменти от новите финансови условия в бюджета на ЕС след 2027 година. Нека да прескочим и до 9 май, когато е Денят на Европа, защото тогава нашето бюро организира сред кината в България инициатива, която правим за четвърти път и е свързана с нашата програма "Творческа Европа". Нарекли сме я "Европейско кино в Деня на Европа" и тази година за първи път 23 кина от различни градове в България ще прожектират европейско кино в Деня на Европа. 23 са и филмите, които са избрали самите киносалони. В Бургас филмите ще са с "вход свободен", а във Велико Търново има безплатен вход за анимация цял ден. Всички са добре дошли! И "Потоп" ще бъде излъчван."
Колко е важно, какво е значението на сътрудничеството и подкрепата, която оказват европейските институции за развитието на българската култура?
"ЕС има различни механизми за подкрепа на културата, но един от най-важните е програмата "Творческа Европа". В България в областта на аудиоизуалната индустрия, в която нашето бюро работи, за миналата година са подкрепени проекти за над 2 милиона евро. За целия период 2014-2027 имаме подкрепени проекти за над 10 милиона евро. Това, освен финансов резултат, води след себе си много контакти, много копродукции, много работа в мрежа, а това, разбира се, води до едно по-добро разбиране на културните различия, на културното многообразие, което е част от основите на Европейския съюз, неговата защита и показването му пред света."
И оценката за филма "Потоп" - тазгодишният носител на наградата LUX, на Светлана Дамянова от пресекипа на „София филм фест“:
"Много съм възхитена от начина, по който този автор е успял да създаде един специфичен свят, в който животните имат възможност да се борят с природна стихия и с начина, по който са разказани перипетиите и ситуациите, в които те изпадат, успява да се предизвика, да се провокира размисъл у хората за тяхното отношение към природатаи погледът им към света, който неизбежно търпи всякакви промени, които са предизвикани и от климатични условности, и от неразумността на човечеството, което по всякакъв начин се опитва да разруши единствения дом, с който за момента разполага - Земята. Идеята му е да се запитаме как бихме могли по някакъв начин да направим нужното, за да спасим себе си и света, в който живеем, поне да направим опит в тази посока."
Според вас какво казва за настроенията в европейското общество фактът, че точно този филм спечели? Какво говори за нагласите на европейската публика?
"Акцентът върху екологичната тема, колкото и да е деликатно поднесен в "Потоп" на режисьора Гинтс Зилбалодис, колкото и ненатрапчиво да пресъздава сюжет и истории, това е една от водещите теми, които трогват публиката в европейски мащаб.Един изключително топъл, изключително близък до всякакви възрасти анимационни филм се оказва много актуален и именно поради тази причина аз смятам, че той имаше възможност да спечели наградата LUX на публиката на тази годишното гласуване и да бъде близък до светоусещането на публиката в цяла Европа.Филмът наистина е за зрители от 3 до 103 години. В него не присъства човешка реч, защото не присъстват и герои от homo sapiens, присъстват само и единствено животни като главни действащи лица и те са движещата сила на цялата история. Основната тема е възможността да се противопоставиш на ситуацията, която може да възникне във всеки един момент и да я победиш благодарение на шанса."