Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Институтът GATE изготви Транспортен атлас на София, който показва натовареността на автомобилния трафик във времето и пространството. Разработката е дало на екип от учени с ръководител инж. д-р Лидия Лазарова-Витанова и състав Евгений Ширинян, Тереза Трендафилова и проф. Десислава Петрова-Антонова.
Анализът на данните от края на 2022 г. обхваща приблизително 8% от личните автомобили в столицата, което позволява да се направят представителни изводи за транспортните потоци и натоварването на пътната мрежа.
Основната цел на атласа е да подпомогне устойчивото градско планиране чрез идентифициране на зони с интензивен автомобилен трафик и свързаните с него емисии.
През делничните дни ясно се открояват пикови часове, свързани с ежедневното придвижване до работа. Типично задръстванията са най-големи сутрин между 8:00 и 9:00 ч. и вечер между 17:00 и 18:00 ч.
Липсата на ежедневни пътувания до работа и училище води до значително намаление на движението през уикендите. Сутрин между 8:00 и 9:00 ч. и вечер между 17:00 и 18:00 ч. хората пътуват по-рядко, а трафикът се разпределя по-равномерно в интервала между 11:00 и 19:00 ч., с по-отчетлив пик между 12:00 и 14:00 ч. Въпреки наличието на дневни пикове през уикендите, максималният брой автомобили е над два пъти по-нисък в сравнение с делничните дни.
Сред локациите с най-голяма концентрация на леки автомобили в София се открояват Околовръстният път и бул. "Цариградско шосе", които са определени като ключови транспортни артерии с чести и сериозни задръствания, както и бул. "Черни връх", "Самоковско шосе".
Констатациите подкрепят развитието на интелигентни градове и политиките за устойчива мобилност.
Резултатите от анализа открояват южните райони на София като най-силно засегнати от автомобилния трафик и съответно с най-високи емисионни стойности. Особено уязвими се оказват териториите около Околовръстния път и големите възлови точки, свързващи града с основните пътни артерии. В тези зони се наблюдава засилен трафик, често в пиковите часове, което допринася не само за замърсяването на въздуха, но и за влошаване на микроклиматичните условия.
Учените отправят и препоръки за подобряване организацията на придвижване в София, сред които: мерки за по-привлекателен градски транспорт, разширяване на мрежата от велоалеи и метрото.
Институт GATE представя съвременните концепции за управление на града, базирани на цифровия двойник на София, в изложбата "Картите на София". Те слагат фокус върху градските данни при създаване на политики за развитие на градската среда и улесняват иновациите. Експозицията може да бъде разгледана на "Моста на влюбените" зад НДК до 20 май 2025 г.
Инж. д-р Лидия Витанова е изследовател в GATE институт и част от авторския екип на Климатека. Тя е доктор по климатология и инженер-еколог, активно занимаваща се в сферите на градския климат и топлинните острови, с екология и опазване на околната среда, възобновяема енергия и интелигентни технологии. Автор е на многобройни международни научни публикации, свързани с градски климат, моделиране и градско планиране. Участвала е като лектор в различни конференции в Европа, Азия и Америка.