От 4:00 сутринта започна протестът на работниците в градския транспорт: "За достоен труд - достойно заплащане! За увеличение на възнагражденията искаме тригодишно споразумение" , каза пред БНР участничка в протеста.
На въпрос при какви условия работят протестиращите отговориха: "Непроменени от години насам. Не искам говоря за тоалетни, не искам въобще да говоря за условия на труд";
"Ден за ден се разбира кога си на работа, правят се графици за отпуските, не се изпълняват, защото няма хора. Ограничаваме семействата си, не можем да виждаме децата си".
Ако всички ватмани и шофьори в градския транспорт си ползват отпуските по закон, това означава, че половината превозни средства няма да излязат от гаражите.
В отговор на въпрос докога ще продължи протестът Иван Кирилов, председател на Федерацията на транспортните работници и към КТ "Подкрепа", заяви: "Докато транспортните работници желаят. Докато имат сили и докато решат, няма да излезе нито един тролей, трамвай и автобус от нито един гараж, от нито едно депо".
На въпрос ще има ли градски транспорт утре синдикалистът отговори:
"Утре ще има, кметът Терзиев и зам.-кметът Василев да са спокойни, въпреки че не ме интересуват толкова, колкото гражданите. Всичко ще е точно, ще бъде учебен ден. Но това ще е утре, защото след днешния изтощителен протест ни трябва малко време, за да приемем дата за следващите радикални действия.
Със сигурност ефективна стачка - дали ще бъде едночасова, или безсрочна, пак ще го решим на съвместна среща на стачните комитети с колегите от КНСБ", заяви Иван Кирилов, но в по-късно стана ясно, че стачката ще продължи и утре:
Министърът на финансите Теменужка Петкова обяви, че кметът на София Васил Терзиев може да преструктурира бюджета на столицата за 2025 година и да осигури ръст на заплатите в градския транспорт:
"Съгласно отчета на Столична община към 31 март 2025 година, преходният остатък на Столична община е в размер на 638 милиона лева. От тях 472 милиона лева са от местни дейности и 166 милиона лева - от държавни дейности. Тоест кметът на Столична община, ако иска, би могъл да направи такова преструктуриране с оглед на това, че и Столична община все още няма приет бюджет. Сега е моментът да се проведат преговори и съответно да се вземат необходимите решения, свързани с определянето на възнагражденията на работещите в столичния градски транспорт", каза Теменужка Петкова.
Кметът на София не е сключвал договори с работещите в градския транспорт, отговориха от Столичната община.
Заместник-кметът по финанси Иван Василев заяви:
"Призовавам държавата към отговорно отношение, а не към внушения. И вземам повод от днешния брифинг на министъра на финансите госпожа Петкова и изнесената невярна информация по време на този брифинг, а именно, че кметът е отговорен за заплатите в градския транспорт. Искам да обърна внимание, че заплатите в транспортните дружества са от компетенцията на техните ръководства и те сключват договорите.
Ръководителите на дружеството сключват договорите с работниците и служителите там, а пък ръководствата на дружествата са назначени със скандален избор през изминалата година на икономическото мнозинство Столичния общински съвет - на ГЕРБ, БСП и ИТН.
И министърът цитира преходен остатък в размер над 640 милиона към края на месец март, а пък всъщност има предвид наличности по сметки на Столична община. Но това са наличности, с които трябва да разплатим всички ангажименти на Столична община за цялата 2025 година. И София има нужда от партньорство от държавата не от политически атаки".
"С това, което аз смятам да предложа на синдикатите като рамка - това би ни дало 1780 лв. стартова заплата, плюс 100 лева, които вече сме казали, че ще ги дадем, стават 1880. Средният бонус е 290 лв. И към тези 290 лв., ако постигнем съгласие за това да бъде увеличен на 100%, и да намерим източници, по които да го финансираме, това би добавило още 290 лева. Тоест ние бихме осигурили 290 лева плюс 100 лв. - 400 лв., които те търсят и смятам, че това би далf една много по-различна база, за да можем да решим основния проблем с недостига на водачи", каза кметът.
Метрото няма да преустановява работния си режим и продължава да изпълнява стриктно предприетите превантивни мерки във връзка с блокирането на наземния градски транспорт в град София през днешния ден, а в следващите дни ще се движи по график, съобщиха от "Метрополитен" ЕАД .
"Метрополитен" ЕАД ще продължи изпълнението на спешните мерки за нормалното обслужване на желаещите да пътуват с метрото в случай, че блокадата на наземния градски транспорт и протестните действия продължат.