САЩ и ЕС са започнали сериозни търговски преговори, за да предотвратят най-лошата част от тарифната политика на Доналд Тръмп, преодолявайки безизходицата, която остави единния блока близо до края на опашката за преговори с екипа на американския президент, съобщава "Файненшъл таймс".
Двете страни през последните дни за първи път са обменили документи за преговори, очертавайки области на дискусия, вариращи от тарифите до дигитална търговия и инвестиционни възможности, според източници, запознати с въпроса, и информационна бележка на ЕС, видяна от финансов издание.
Сабин Вейанд, висшият търговски служител на Европейската комисия, каза на посланиците на държавите членки, че блокът все още трябва да действа спокойно и да не се поддава на желанието на САЩ за "бързи победи", се посочва в информационната бележка, видяна от "Файненшъл таймс". Тя обаче предупреди, че някои американски тарифи вероятно ще останат, особено в сектори, които САЩ искат да върнат обратно в страната, като например стоманата и автомобилостроенето.
27-членният ЕС, който Тръмп обвини в "ограбване" на САЩ, досега не е успял да постигне толкова голям напредък с американските търговски представители, колкото страни като Япония, Южна Корея, Виетнам и Обединеното кралство.
Джеймисън Гриър, търговският представител на Тръмп, помогна за ускоряване на темпото, като лично предупреди европейските дипломати, че американските представители са все по-разочаровани от отказа на блока да предостави каквито и да било писмени предложения, според двама души, запознати с дискусиите.
Той каза, че без първоначален ход от Брюксел, ЕС трябва да очаква Тръмп да приложи отново изцяло реципрочните тарифи, обявени от него на 2-ри април и седмица по-късно отложени с 90 дни. 20-процентната "реципрочна" тарифа на ЕС е намалена наполовина до 8 юли, за да се даде възможност за преговори. Тръмп обаче запази допълнителни 25-процентни мита върху стоманата, алуминия и автомобилите и заплаши за налагане на мита върху вноса в САЩ на фармацевтични продукти, полупроводници, мед, дървен материал, критични минерали и части за аерокосмическа индустрия.
Марош Шефчович, комисар на ЕС по търговията, разговаря с Гриър в четвъртък и каза, че се надява да се срещне с него следващия месец на министерска среща на ОИСР в Париж.
Шефчович заяви пред "Файненшъл таймс", че иска да се намали търговския дефицит между САЩ и ЕС, като Европейският съюз купува повече американски газ, въоръжение и селскостопански продукти. САЩ обаче многократно са изразявали загриженост относно европейския данък добавена стойност, регулациите за цифровите услуги, хранителните стандарти и тарифите за определени американски стоки, напомня финансово издание.
Даниел Мълани, който преди това беше главен търговски преговарящ на САЩ с ЕС, заяви, че Съединените щати вероятно ще се съсредоточат върху фармацевтичните регулации и върху отварянето на Европа за американски селскостопански продукти в предстоящите преговори.
Министрите на търговията от ЕС ясно заявиха, че неотдавнашното споразумение между САЩ и Обединеното кралство, което запази наложените от Тръмп общи тарифи от 10%, не е шаблон за блока.
Бенджамин Дуса, шведски министър на търговията, заяви:
"Няма да сме доволни от подобна сделка", като САЩ трябва "да очакват контрамерки".
Един европейски служител пък посочи пред "Файненшъл таймс", че "мита от 10% не е сделка".
ЕС спря своите ответни тарифи за 21 милиарда евро върху американски стоки заради преговорите, но миналата седмица Комисията предложи друг пакет от 95 милиарда евро, включващ самолети "Боинг", автомобили и уиски.
Шефчович също така заяви, че ЕС няма да приеме исканията на САЩ за премахване на ДДС или за отслабване на цифровите регулации и данъци.
Блокът обаче е отворен да намали зависимостта си от Китай за критични суровини и лекарства и да въведе тарифи срещу предполагаемо субсидиран китайски износ.
Вейанд, който посети Вашингтон в началото на май, заяви, че споразумението с Обединеното кралство показва, че САЩ искат да използват споразумения за контрол на веригите за доставки и да изтласкват китайските продукти, според документът на ЕС, видян от "Файненшъл таймс".