Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

80-90% от инцидентите с тротинетки са при самостоятелни падания

30–50% от инцидентите с тротинетки водят до по-тежки черепно-мозъчни травми

У нас се проведе дискусията - "Мозъчното здраве - глобален приоритет"

Снимката е илюстративна
Снимка: Община Русе

80-90% от инцидентите с тротинетки са при самостоятелни падания, като 30–50% от тях водят до черепно-мозъчни травми, това съобщи Аркади Шарков, здравен икономист и член на УС на Фондация "Съвет за мозъчно здраве" по време на дискусията - "Мозъчното здраве – глобален приоритет", организирано от Фондация "Съвет за мозъчно здраве".

Около 20% от българите не знаят какви са началните симптоми на инсулта

Аркади Шарков: Около 450 млн. лв. на година от бюджета на НЗОК отиват за лечение на инсулти

Шарков изнесе тревожни данни за нарастващия брой черепно-мозъчни травми, причинени от инциденти с електрически тротинетки. Тези инциденти нанасят сериозни загуби както на здравната система, така и на икономиката като цяло.

Високият риск е свързан основно с нощно каране, употреба на алкохол и липса на каска, като по-малко от 20% от пострадалите използват предпазна екипировка. Предизвикателства са и развиването на високи скорости в градски условия, нестабилността на тротинетките и липсата на инфраструктура. Най-често засегнатата група са млади мъже на възраст между 20 и 35 години.

Проф. Николай Габровски, председател на Фондация "Съвет за мозъчно здраве" и председател на Българското дружество по неврохирургия обобщи, че вече става дума за нов вид черепно-мозъчни травми- травмите при падания или инциденти с тротинетка са много по-тежки, от тези при падане от велосипед, те наподобяват като тежест паданията от мотоциклет. 

В България, само за първите 7 месеца на 2024 г., са регистрирани 192 ранени и 5 смъртни случая, причинени от инциденти с електрически тротинетки. 

Тези данни бележат увеличение спрямо предходната година и поставят страната ни сред рисковите по темпа на нарастване на инцидентите, макар общият им брой все още да е по-нисък от този в страни като Германия, Италия и Франция.

Икономическите последици също са съществени. Освен здравните разходи, се отчита и значителна загуба на продуктивност, свързана с дългосрочни отсъствия от работа, особено при тежки мозъчни травми.

Аркади Шарков

В международен план се прилагат все по-строги регулации – от ограничения на скоростта и забрани за каране в градски условия, до задължително носене на каски и застраховки. Страни като Франция, Италия и Норвегия въвеждат допълнителни изисквания като минимална възраст, регистрационни номера и забрана за отдаване на тротинетки под наем.

Фондация "Съвет за мозъчно здраве" излезе с конкретни предложения за:

·  Ограничаване на нощното каране или на скоростта на придвижване;

·  Ограничаване на скоростта в пешеходни зони;

·  Строга забрана за управление след употреба на алкохол и упойващи вещества;

·  Диференциране на ограниченията в зависимост от мощността на тротинетката. Над определена мощност да се изисква сертифициране за правоспособност и моторна каска;

·  Повишаване на обществената информираност чрез целенасочени кампании и партньорство с институциите.

По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени