Световното търсене на петрол ще продължи да расте до края на това десетилетие, въпреки че ще достигне пика си в най-големия вносител Китай през 2027 г., тъй като по-евтиният бензин и по-бавното приемане на електрически превозни средства в Съединените щати подкрепят потреблението на петрол, съобщи Международната агенция по енергетика в последния си ежемесечен доклад, предаде Ройтерс.
МАЕ, която консултира индустриализираните държави, не промени прогнозата си, че търсенето ще достигне пик през това десетилетие, мнение, което рязко контрастира с това на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК), която смята, че петролното потребление ще продължи да расте и не прогнозира скорошен пик.
Търсенето на петрол ще достигне пик от 105,6 млн. барела на ден до 2029 г. и след това ще спадне леко през 2030 г., показва последната оценка на МАЕ. Тя прогнозира доставките на петрол да се увеличат с 1,8 млн. барела на ден през 2025 г. и с 1,1 млн. барела дневно през 2026 г. Междувременно растежът на търсенето на петрол за тази година беше ревизиран надолу от базираната в Париж организация до 720 хил. барела на ден.
МАЕ също така прогнозира, че глобалният производствен капацитет ще се увеличи с повече от 5 млн. барела на ден до 114,7 млн. барела на ден до 2030 г.
Конфликтът между Израел и Иран обаче подчертава риска за доставките в Близкия изток, като през миналия петък цените на петрола се повишиха с около 7% до над 74 долара за барел. Въпреки това, последните прогнози предполагат достатъчни петролни 0доставки до 2030 г., ако няма "големи прекъсвания", съобщи МАЕ.
"Въз основа на фундаменталните показатели, петролните пазари изглежда ще бъдат добре снабдени през следващите години. Но последните събития рязко подчертават значителните геополитически рискове за сигурността на доставките на петрол“, каза изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол, цитиран от Ройтерс.
Относно продължаващите военни действия в Близкия изток, МАЕ заяви, че износът на суров петрол и кондензати от Иран е останал непроменен на средно 1,7 млн. барела ба ден, въпреки че страната е спряла повече от 60% от капацитета си за производство на природен газ.
"Иран многократно е заплашвал да затвори ключовия Ормузки проток, ако бъде атакуван. Затварянето на пролива, дори за ограничен период, би имало голямо въздействие върху световните пазари на петрол и газ", предупреди МАЕ.
След десетилетия на водеща позиция в растежа на световното търсене на петрол, приносът на Китай е оскъден, тъй като страната е изправена пред икономически предизвикателства, както и пред голяма промяна към електрическите превозни средства.
Втората по големина икономика в света се очаква да достигне пик на потреблението си на петрол през 2027 г. след скок в продажбите на електрически превозни средства и внедряването на високоскоростни железопътни линии и камиони, работещи на природен газ, съобщи МАЕ. През февруари организацията прогнозира, че търсенето на горива за пътен и въздушен транспорт в Китай може би вече е достигнало пика си.
Общото потребление на петрол в Китай през 2030 г. сега се очаква да бъде само незначително по-високо, отколкото през 2024 г., съобщи МАЕ, в сравнение с ръст от около 1 милион барела на ден, прогнозиран в доклада от миналата година.
За разлика от това, по-ниските цени на бензина и по-бавното приемане на електрически превозни средства в Съединените щати, най-големият потребител на петрол в света, увеличиха прогнозата за търсенето на петрол през 2030 г. с 1,1 милиона барела на ден в сравнение с предишната оценка, съобщи МАЕ.
След завръщането си в Белия дом президентът на САЩ Доналд Тръмп поиска от ОПЕК по-ниски цени на петрола и се прицели в електрическите превозни средства чрез стъпки като подписване на резолюции, одобрени от законодателите, забраняващи мандатите за продажба на електрически превозни средства в Калифорния.