Месец след като промени в Закона за предучилищното и училищно образование са подложени на обществено обсъждане, неправителствени организации публикуваха своите отрицателни становища за планираните изменения.
"Национална мрежа за децата" (НМД) изпрати отрицателно становище до МОН за законопроекта.
От "Национална мрежа за децата" посочват, че сред новите предложения за промяна в Закона за предучилищното и училищното образование липсват механизми за оценка на качеството на образование. Освен това не се предвижда защита за учениците от въвеждането на поведенчески елементи в оценяването и улесненото санкциониране на учениците.
Най-голямото обединение на граждански организации, които работят за защита на децата, е против въвеждане на задължителен предмет "Добродетели и религии" без обществен консенсус.
На 23 май Министерството на образованието и науката публикува за обществено обсъждане проекта за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование.
Промените са свързани с интензивно обучение по български език за деца, които не го владеят, както за създаване на специализирани гимназии по математика и природни науки с прием още след 4-ти клас и значително увеличаване на учебните часове по тези предмети.
Целта е по-добра подготовка и въвеждане на задължителна матура по математика в бъдеще.
Други предложения включват забрана на мобилните телефони в училище и въвеждане на задължително избираем час по възпитание и ценности. Общественото обсъждане е отворено до 29 юни.
Срещу измененията в закона се обявиха и от Гражданска група "Математика за всеки". Според организацията при липса на качествено математическото образование България не може да развива изкуствен интелект, роботика и иновации, като изостава в световен мащаб.
От център "Амалипе" също не одобряват по-ранното определяне на децата с математически профил. От неправителствената организация приветстват разширената работа по десегрегацията и езиковата интеграция на децата от малцинствени групи.