Въпреки че разходите на общините растат с над 2 млрд. лева само за една година, делът на собствените им приходи постоянно намалява, като през 2024 г. за първи път падат под 25% от общия им бюджет, сочат актуалните данни на Министерство на финансите. Това от своя страна задълбочава зависимостта им от държавния бюджет и за пореден път подчертават спешната нужда от фискална децентрализация.
Това се казва в анализ на Адриан Николов, старши икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ)
Той коментира пред БНР-Радио София, че над ¾ в общинския бюджет идват от централната власт.
"Общините получават собствени приходи от местните данъци и такси – за МПС, недвижими имоти и данък смет. На места – и от концесионни и туристически данъци."
През последните 10 години, и особено след пандемията е регистриран сериозен спад във финансовата автономност на общините, измерена чрез дела на собствените данъчни и неданъчни приходи в общите разходи на местно ниво.
Делът на собствените приходи в общите разходи на общините в България се е свил от над 40% през 2015-2017 г. до едва 24,9% през 2024 г.
С относително висока финансова автономност се характеризират предимно туристическите и минните общини.
"Размерът на местните приходи почти не се променя през последните години. Въпреки че се обсъждаше, така и не се промени оценката на недвижимите имоти, на чиято база се изчислява данъка.
Законът позволява на общините размерите на данъците да варират, но те обикновено се повишават и това е обяснимо. Има и малки общини със слаба икономически активност – те имат 5-6% собствени приходи в бюджета. Нямат средства за непредвидени разходи и при снеговалеж или авария например трудно могат да реагират. Съществуват около 80 населени места с брой жители под прага за формиране на община, но тя съответно няма как да бъде закрита", допълни Николов.
Увеличение на дела на собствените приходи на общините от 2020 г. насам се наблюдава при едва 40 от 265-те български общини. При останалите има видим спад, най-отчетлив в част от туристическите райони. Големите градове също не остават незасегнати – в София и Варна зависимостта от централния бюджет се е повишила с 10 пункта, в Пловдив – с 4, в Стара Загора – със 7.
Преди да се въвежда модел на децентрализация по отношение на финансирането в България, би трябвало да се извърши окрупняване на определени общини, подчерта Николов.
Според експерта ниският и намаляващ дял на финансовата независимост на общините има някои ключови последици:
Чуйте разговора на Невена Николова и Данаил Конов.
В следващите дни се очаква ИПИ ще разгледа в подробности състоянието, особеностите и перспективите пред финансите на общините. Ще бъде представена обновена оценка на ефекта от въвеждането на реална фискална децентрализация по модела на преотстъпване на 2% от данъка върху доходите.