"Произведението на изкуството не отговаря на въпроси, то ги провокира; и същностното му значение е в напрежението между противоречивите отговори."
Този цитат от Бърнстейн виждаме в началните заглавия на биографичен филм на Брадли Купър озаглавен "Маестро". Той е съвсем подходящ за интересната среща с две рядко изпълнявани опери от Ленард Бърнстейн, осъществени от екипа на Кралската опера Ковънт Гардън. Те представят композитора и творчеството му в доста по-различна светлина. Режисьорът Оливър Миърс е заинтригуван от "Неприятности в Таити" и нейното своеобразно продължение, появило се 30 години по-късно озаглавено "Тихо място". За реализацията на новата продукция е избран театър "Линбъри", подходящо интимно театрално пространство.
Оркестровият състав също претърпява редукция до ансамбъл от 12 инструмента, за да съответства на режисьорския замисъл. Постановката е дебют за диригента Никълъс Чалмърс с Кралската опера и в двете произведения. Изпълнителите на главните роли Хенри Нийл и Уолис Джунта също дебютират в "Проблеми в Таити". А в "Тихо място" другите трима солисти са Грант Дойл, отново Хенри Нийл и Роуън Пиърс.
В основата на сюжета е разпадналата се връзка между Сам и Дайна, семейна двойка, която е в пълно противоречие с идеала за американския живот в предградията през 50-те години на миналия век... Десетилетия по-късно, проблемният им брак е прекратен от жестока трагедия, която хвърля нефункционалното им семейство в поредица от конфронтации. Можем чуем как музиката на Бърнстейн еволюира от лиричен, джазово-интониран музикален театър до по-мрачна, по-перкусивна партитура, с ансамбли, водени от конфликти, които оставят силна емоционална и звукова следа.
Бъдете с нас в събота, 28 юни от 20.00 на честотите на програма "Христо Ботев" за тази интересна среща с непознати страни от творческата личност на Ленард Бърнстейн.