През последните години няма радикална промяна в Индекса, с който се измерва съотношението между планирания прием на ученици по професионални специалности и реалната заетост на хора с професионална квалификация в различни сектори.
Това се отчита в ново изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ).
Стойността на индекса намалява леко през последните години. Причината за това се крие основно в разширения прием в професии за ИКТ сектора.
Ако няма политически решения за смяна на приема, влошаването ще продължи, коментира пред БНР-Радио София Адриан Николов, старши икономист от ИПИ.
"Индексът почти не е променен, но е по-интересен регионалният разрез – допълни Адриан Николов. – Данните показват голям дял на специалности и професии, които на практика не се търсят, но запълват места – от една страна във вече остарели и ненужно широки специалности (например, в селскостопански дисциплини), а от друга, в такива със сравнително ниски разходи за обучение (например, в хотелиерството и ресторантьорството). В областите Кюстендил, Видин и Кърджали, например, където има прекомерен прием в неподходящи за структурата на местната икономика направления. В София е направен завой и има по-застъпено обучаване на кадри в дигиталния сектор, но нямаме директна оценка как се случва реализацията им."
Анализ на изследването показва, че в шестте основни сектора, обхванати от изследването – селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство, ИКТ – са съсредоточени над 60% от всички ученици в професионално образование. Разминаванията по сектори са сериозни:
По думите на Николов, сред причините за разминаването е силно инерционната образователна система в сравнение с по-динамично променящия се пазар на труда.
Дуалното образование е много добра форма в търсенето на решения.
Финансовият стимул за училища с дуално обучение ще даде резултат, убеден е икономистът.
Той посъветва и по-широко профилиране на учениците в първите години на гимназиалния образователен етап.
Чуйте разговора на Невена Николова.