От Института за пътна безопасност (ИПБ) разпространиха позиция, за установени сериозни нарушения, довели до поредната трагедия по българските пътища. Проведеното от ИПБ разследване показва, че държавните институции - в частност МВР и Министерството на транспорта и съобщенията - са допуснали срив в контролните механизми и това е позволило движението на нерегламентирано АТВ в курорта Слънчев бряг.
Инцидентът е от 14 август, когато 18-годишният Никола Бургазлиев блъсна с електрически автомобил петима души - 4-годишно момче е в "Пирогов", а неговата майка в мозъчна смърт в Бургаската болница. В кръвта му бе открита марихуана.
Така отново се потвърждава липсата на ефективен контрол от страна на МВР върху лица, управляващи превозни средства след употреба на наркотични вещества, се посочва в позицията на неправителствената организация.
Контролните институции се намират в мозъчна смърт, каза за БНР Бургас председателят на Института за пътна безопасност Богдан Милчев.
„Видимо е, че след всяка катастрофа изникват безброй пропуски, свързани както с регистрацията на превозно средство, с контрол или с инфраструктура. Това показва, че нашата транспортна система е в мозъчна смърт. И всеки един от нас може да бъде следващият. В случая с тежкия инцидент в Слънчев бряг е дадено електрически автомобил, който категорично не е АТВ, но е два пъти по-тежък и два пъти по-мощен от посоченото в регистрационния талон, но което попада в ръцете на един неопитен шофьор. Тук отговорността е не само негова, а и на тези, които са му го дали и защо е допуснато това от отговорните институции. Как е регистриран този автомобил? Автомобилът е регистриран от колеги на родителите на шофьора. Вижте как ние със собствените си действия или бездействия от нашите приятели и колеги можем да бъдем потърпевши. Опитът да се прехвърли отговорността, че ние, потребителите на транспортната система трябва да носим само и единствено отговорност от това, което се случва на пътя, а останалите институции, както и народните представител да се крият зад всички тези трагедии е изключително подло.
Представеното типово одобрение е за съвсем друг автомобил. Пак електрически, но друг клас. А този автомобил въобще няма документи. По всяка вероятност той няма право да бъде регистриран в България, защото може би няма европейски сертификат. Ако имаше - щеше да е регистриран със съответните параметри. На всичкото отгоре този електрически автомобил е минал и технически преглед. А в тези пунктове за преглед това несъответствие не го ли видяха?
Ние се опитваме да насочим прожекторите не към хората, а към институциите. Защото хората така или иначе си носят персонална отговорност за безрасъдството си, както и за всичко, което се случва.
Контролът в позициите за проверка на алкохол и наркотици е провален. Контролът с регистрацията е провален. Контролът при прегледите е провален. Контролът за отдаване под наем е също провален. Т.е отчитаме пълен провал на всички контролни нива", посочи още Богдан Милчев.
Според доклада на неправителствената организация, превозното средство е регистрирано от МВР с нередовни документи и незаконно се отдава под наем, след фалшив технически преглед.
От Института за пътна безопасност обявиха, че разполагат с множество сигнали за инциденти, които не са официално регистрирани, но са свързани със същото превозно средство или с подобни АТВ-та в района.