След запитване по Закона за достъп до обществената информация за БНР от НЗОК посочиха ключовите моменти във връзка с изразходването на бюджета на обществения фонд към края на второто тримесечие тримесечие на 2025 г.
Най-скъпите и най-честите клинични пътеки
Според отчета на НЗОК за изпълнението на бюджета за болнична медицинска помощ към 30 юни 2025 г., има няколко ключови клинични пътеки, които генерират най-високите разходи за болнично лечение. Сред тях се открояват:
КПР 03 "Интензивно лечение, мониторинг и интензивни грижи с механична вентилация и/или парентерално хранене", която отчита разходи от 112 075,6 хил. лв. с ръст на заплатените дейности от 15,1% спрямо 2024 г.
КП 073.1 "Високоспециализирани интервенционални процедури при заболявания на хепатобилиарната система (ХБС), панкреаса и перитонеума", с разходи от 58 982,7 хил. лв. и нарастване с 29,6% спрямо предходната година.
КП 020.1 "Интервенционално лечение и свързани с него диагностични катетеризации при сърдечно-съдови заболявания", която възлиза на 65 103 хил. лв. с ръст от 16,6%.
КП 175 "Оперативни процедури на тънки и дебели черва, вкл. при заболявания на мезентериума и ретроперитонеума с голям и много голям обем и сложност, при лица над 18 години" - заплатени 9 хил. бр. за 48 979 хил. лв., което формира ръст от 7,3 %.
КП 154 "Оперативни процедури на бъбрека и уретера с голям и много голям обем и сложност" - заплатени 4,9 хил. бр. за 25 010,5 хил. лв., което формира ръст от 16,1 %.
П 1 19 "Оперативни процедури при комплексни сърдечни малформации с много голям обем и сложност в условия на екстракорпорално кръвообращение" - заплатени 2,2 хил. бр. за 41 587 хил. лв., което формира ръст от 11,3 %.
Други пътеки, като АПР 36 (Позитронно-емисионна томография с компютърна томография), също показват значителни увеличения в разходите за НЗОК - заплатени 26,6 хил. ф. за 49 025 хил. лв., което формира ръст от 22,2 %. Това сочи нарастваща нужда от високоспециализирани и скъпи медицински технологии и лечения.
Възможности за регулиране на разходите и предоговаряне на клиничните пътеки
По отношение на възможността за коригиране на цените на клиничните пътеки, проектобюджетът на НЗОК за 2025 г. не предвижда корекции към 30 юни 2025 г.. Въпреки това, при преразход на средствата за болнична помощ през втората половина на годината, може да се наложи предоговаряне или коригиране на стойностите. Според закона за бюджета на НЗОК за 2025 г., не се предвиждат изменения в цените на клиничните пътеки след 30.06.2025 г., което поставя системата в ситуация на невъзможност за бързо адаптиране към възникнали финансови дефицити.
Резерви и трансфери от държавата към НЗОК
НЗОК има резерви, но към момента Надзорният съвет на касата не е разглеждал използването им. Въпреки това, за 2025 г. Министерството на здравеопазването предвижда трансфери от 178 766,9 хил. лв. за медицински дейности, включително за лечение на здравно неосигурени лица, а също така и за лекарства и ваксини.
Общият размер на тези трансфери, съгласно ЗБНЗОК за 2024 г. е 178 766,9 хил. лв. С ПМС № 400 от 21 ноември 2024 г. средствата дейности във връзка с лечение на лица до 18-годишна выраст по чл. 82, ал. 1 а, З и 6 от 33 и на лица над 18-годишна выраст по чл. 82, ал. 1а и 6 от 33, са увеличени с 27 731,2 хил. лв. С ПМС № 75 от 1 април 2024 г. е приет допълнителен трансфер от МЗ по бюджета на НЗОК, в размер на 9 000 хил. лв., за организирането и провеждането на скрининг на заболявания, свързани с репродуктивното здраве на жените - скрининг на злокачествени новообразувания на шийката на матката.
Общият размер на тези трансфери от Министерство на здравеопазването по ЗБНЗОК за 2025 г. на 191 132,3 хил. лв.
Събираемост на здравноосигурителните вноски
Събираемостта на здравноосигурителните вноски е ключов фактор за осигуряване на стабилност в системата. Според информацията от Националната агенция за приходите, събирането на здравни вноски е регулярно и се осъществява в съответствие с разпоредбите на Закона за здравното осигуряване.
Приетите със ЗБНЗОК за 2024 г. трансфери за здравно осигуряване са в размер на З 078 710,4 хил. лв. Приетите със ЗБНЗОК за 2025 г. трансфери за здравно осигуряване са в размер на 3 509 704,7 хил. лв. Трансферите за здравно осигуряване се предоставят по бюджета на НЗОК от Министерство на финансите и са предназначени за здравните вноски на лицата, осигурявани за сметка на държавния бюджет, съгласно Закона за здравното осигуряване.
Увеличение на средствата за медицински изделия
Медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги (МИ в БМП) са в размер на 207 342, хил. лв., в т. ч. за медицински изделия за биомаркерна диагностика при онкологични заболявания, прилагани в болничната медицинска помощ - 5 000 хил. лв.
Към настоящия момент няма предписани, отпуснати и заплатени от НЗОК медицински изделия за домашна кислородотерапия.
Заключение
Клиничните пътеки, които водят до най-големи разходи, изискват стратегическо управление на здравните ресурси и постоянен мониторинг на разходите в болничната помощ. Разширяването на някои специализирани лечения и нововъведения в диагностични технологии ще продължи да натоварва бюджета на НЗОК. Въпросът за регулиране на цените на пътеките и ефективното разпределяне на средствата остава в центъра на здравната политика през 2025 г.